torsdag 1 februari 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport januari

En av årets mest ångestframkallande månader är nu till ända och man kan konstatera att starten på 2018 blev allt annat än fridfull. Vinstvarningar och rapportbesvikelser har stått som spön i backen och det är nu bolagens resultat ska motivera ytterligare börsuppgång.
En ljuspunkt i tillvaron var dock att bloggen nådde 10 000 sidvisningar under januari! Jag antar att dessa till stor del är fuffenstrafik men det är värmande att veta att ni ändå är några därute som läser mina inlägg. Ni får gärna passa på att lämna en kommentar eller två, må det vara om mina portfölj eller bara fråga vilken fika jag tyckte var godast under månaden som gick. 

Ändring i Portföljen
Jag har inte gjort några spektakulära ändringar på sistone utan fortsätter med min strategi och fyller på i bra bolag månadsvis. 
Jag genomförde dock ett arbitrage i SEB vilket var ett tag sedan. C-aktien såldes på 102 och motsvarande antal i A-aktien köptes på 100,90, vilket gav mig en 50-lapp i vinst. Man kan se det som en förtida utdelning vilken givetvis återinvesteras.

Utdelningar
Januari
AktieUtdelning 2018Utdelning 2017Ändring %
Hemfosa84--
Klövern Pref10030333%
Saltängen9149186%
Summa27579348%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
2018275
Summa sedan portföljstart8145

Januari börjar så sakteliga med att bygga upp årets bidrag till pengamaskinen. Jag tycker det är helt underbart med kvartalsutdelningar då det blir ett jämnt pengaflöde till portföljen. Tyvärr är det inte särskilt många bolag som sysslar med sådana utan man får istället hänge sig till preferensaktier
Trenden verkar dock vara att fler och fler stora bolag går över till interimsutdelning och förhoppningsvis kommer dessa under tid ta efter amerikanska bolag där kvartalsutdelningar mer eller mindre är normen. 

Bästa Innehav
Månaden bjöd på bra utveckling för mina små innehav i Dedicare och Kindred som båda bjöd på en uppgång på 13,5%. Båda dessa aktier väger 2,5% vardera i portföljen och det blir ingen direkt påverkan på det stora resultatet. Aktiedifferentieringens gyllene baksida.
Kindred har gått så bra på sistone att det tar emot att köpa när aktien handlar på ATH. Kursrusningen har även gjort att DA ligger på 2,6% vilket enligt min strategi är för lågt för fortsatta inköp.
Båda bolagen presenterar sina årsrapporter den 7:e februari och då får vi veta vilket utdelning som planeras för 2018 och huruvida detta kan motivera framtida köp.

Sämsta Innehav
Föga förvånande så leder H&M nedgångsligan med hela -18%. Det största tappet inträffade igår i samband med årsrapporten och aktien är verkligen inget vacker syn i portföljer riket över. Det är tur att jag aldrig tagit någon större position i bolaget, jag innehar mest en chanspost då jag verkligen hoppas på att Persson och c:o får fason på affärerna. Just nu känns dock H&M mer som ett  nytt Ericsson än ett spännande tillväxtbolag. 
Direktavkastningen ligger just nu på hela 7% vilket är lockande, men ärligt talat är kursutvecklingen såpass avskräckande att jag håller mig undan tills H&M på riktigt visar styrka. I värsta fall kanske familjen Persson passar på att köpa ut hela bolaget från börsen och då sitter man där med en riktigt fin förlust i portföljen utan hopp om framtida utdelning.

Portföljens Utveckling
Efter det försenade tomterallyt som infann sig på fel sida om årsskiftet kan man tyckas se en graf som kämpar för att ta sig uppåt, men ständigt trycks ner av någon risig rapport eller liknande. Främst var det de stora innehaven i Skanska och Holmen som drog ner Utdelningsportföljens resultat under januari. Jag lyckas dock hålla näsan över vattenytan och passar på att köpa där det vankas både rea och stundande utdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar