söndag 4 februari 2018

Veckan som gick: Vecka 5

Veckan som gick blev en av de blodigare någonsin för Utdelningsportföljen. Det generella börshumöret vacklar och årets indexuppgång är mer eller mindre raderad. Det är trots allt en liten tröst för Utdelningsportföljen då jag direkt kan konstatera att jag inte gjort något individuellt fel med mina placeringar, det råder trots allt sjögång på börserna världen över.
Om detta automatiskt innebär att det är köpläge? Njä, jag avvaktar en aning då jag tror att det kan bli billigare framöver. Det finns dock alltid undantag i individuella aktier.

Bästa Innehav:
Telia fortsätter uppåt efter den fina årsrapporten och utdelningstillväxten på 15%. Aktien slutar veckan med en ytterst blygsam uppgång på 2%. En del av uppgången kan man tacka Kinnevik och dess innehav MTG för, som under veckan genomförde en storaffär inom telekombranschen. Kinnevik är 1,3% upp och således veckans näst bästa innehav.

Sämsta Innehav:
Som traditionen bjuder är H&M veckans bottennapp och tappade 9%. Betänkt detta: aktien är nu tillbaks på samma nivå som under finanskrisen.
Trots, eller kanske på grund av, detta faktum så andas en viss optimism inför framtiden från bland annat Günther Mårder och Sven-Olof Johansson, två personer som vanligtvis vet vad de pratar om. Antingen är aktien just nu ett fynd utöver det vanliga eller så är H&M det nya Ericsson. Den som lever får se.
Holmen hade inte heller någon rolig vecka och tappade nära på 5%, detta främst på grund av en risig årsrapport. Bolaget bjuder dock på en utdelningstillväxt på 8% och aktien visade även bra styrka och studsade upp 5% från bottennoteringen på 399 kronor. Jag passar på att fyndköpa.

Portföljens Utveckling:
Som sagt, ingen vidare start på februari och jag tror att resten av månaden inte kommer bli så mycket roligare. Skulle motsatsen bevisas så må det vara en positiv överraskning. Om inte annat så är det bara att fortsätta köpa bra bolag med fin direktavkastning och glädjas åt det stundande utdelningsfesten!
Resultatet ovan är en aning missvisande då både Akelius Pref och Volati Pref tappade i och med inträffande ex-dagar på fredag. Dessa utdelningar inkommer först under nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar