torsdag 15 februari 2018

Nordnet Live levererar

Nyss hemkommen från Nordnet Live som tveklöst var en mycket givande och trevlig upplevelse. Det hela började med att jag redan i dörren sprang på Nicklas Andersson från Avanza och PrataPengar. Aningen starstruck fick jag bara ut mig ett "Det är ju du som är han" till hälsning. Niklas skrattade dock gott, önskade mig trevlig kväll och kilade vidare.

Lokalen var välfylld med folk vilket medförde en viss trängsel som gjorde det relativt svårt att besöka de utställare som fanns på plats. Jag lyckades dock plocka på mig en del gratisgrejer, kaffe och den utlovade Nordnet-wrapen.

Av alla de gäster som var på plats var det två som överskuggade resten.
Rent affärsmässigt var det utan tvekan mest intressant att lyssna på Jacob Wallenberg. En nutidsgigant som gav ett mycket bra intryck och som verkligen vet vad han pratar om. Han levererade förtroendeingivande motiveringar och intressanta historier kring familjens historia, Investors innehav samt en omvärldsanalys.
Han genomförde även en välplanerad kupp där han vände sig till publiken och påpekade att han investerar mycket i Investor då det är "ett väldigt fint bolag". Hyggligt bra avkastning, en substansrabatt där man får 400 kronor för 300 kronor och allt detta till en låg avgift som klår i stort sett samtliga fondbolag som ställde ut under kvällen. Jag är beredd att hålla med.

Kvällen höjdpunkt och största dragplåster var dock utan tvekan Leif GW Persson. Han bjöd på en bisarr blandning av komik och gravallvar som drog enorma applåder från publiken och Jocke Bornholds intervju gick allt annat är som planerat när GW blev varm i kläderna.
Han bidrog med en välmotiverad anledning till varför man ska ha gott om pengar: "Jag kan göra vad jag vill och vid behov be folk fara år helvete". Och det är såklart en alldeles utmärkt anledning att ha fuck off-kapital!
I tillägg till detta passade han på att bjuda på ett odödligt citat kring hans nutida arbetsgivare: "Säga vad man vill om SVT, men där dricker man inte. Det märks på programutbudet."
Slutligen plockade GW fram en papperslapp och läste upp sina aktiefavoriter:
- Novo Nordisk
- Sobi
- Sandvik
- Skanska
- Holmen
- Resurs 

Till mig glädje innehöll listan inte mindre än 4 av mina innehav. Det återstår att se om det blir någon GW-effekt under dagarna som kommer!

Ni kan se hela sändningen från Nordnet Live 2018 här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar