måndag 26 februari 2018

Veckan som gick: Vecka 8

Börsen visar återigen styrka och entusiasm inför framtiden och det är inte värre än att man kan haka på. Rapportperioden ligger bakom oss och nu vankas det årsstämmor och utdelningar under de kommande månaderna.
Ett av mina nyårslöften var att besöka fler årsstämmor och det är synd att mitt största innehav Castellum kör sin stämma i Göteborg vilket är på tok för långväga för lite gratis smörgåstårta. Jag siktar istället på att åtminstone besöka Investors stämma i början av maj.
Men nu över till veckans rapport!

Bästa Innehav:
I torsdags lämnade bland annat Coor rapport vilken mottogs mycket väl av marknaden och aktien avslutar veckan på plus 6,65%. Swedish Match var inte mycket sämre där höjda rekommendationer och insiderköp från VD skickade upp aktien med 6,45%.
Båda dessa aktien är inga tungviktare i portföljen utan bör väga 2,5% vardera. Senare veckornas uppgång har dock gjort att värderingen stigit och båda väger för tillfället 3%. Jag säljer dock inte av innehav för att justera portföljens fördelning utan avstår istället från att köpa i bolag som är överviktade, med tiden kommer detta reglera sig själv.
Det är inte heller realistiskt att anta att alla bolag hela tiden kommer ligga i linje med den avsedda andelen av Utdelningsportföljen. Viktningen kommer till och från vara spretig och detta är således helt okej.

Sämsta Innehav:
Veckan bjöd som vanligt på ett par mindre lyckade innehav där återigen Dedicare utgör sänket. Aktien tappade 3,5% vilket inte är katastrofalt för det minimala innehav som finns i Utdelningsportföljen.
I övrigt tappade även Acando lite mer än 2% samt så gick traditionsenligt även H&M ner, dock bara 1,6%. Det finns vissa som pekat på att bolaget nu handlas på rimliga och attraktiva nivåer med en direktavkastning på 7%. Det är dock högst diskutabelt huruvida H&M lyckas behålla utdelningen under kommande år då i stort sett hela vinsten delas ut.

Portföljens Utveckling:
Det är andra veckan i rad som Utdelningsportföljen summeras i blå siffror, och portföljen har nu återhämtat sig från raset i början av februari och ligger således på plussidan för 2018. Med utdelningarna som trillar in i mars hoppas jag även att portföljen kommer nå ännu en milstolpe och värderas till över 200 000 kronor!

Det går undan med mina månadsinköp och jag kommer lägga lite mindre fokus på bolagen som delar ut i mars och sikta in mig på utdelarna för april och maj. Jag hoppas som vanligt på lite röda dagar där man kan fylla på lite extra i de fina, stabila bolag som utgör merparten av Utdelningsportföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar