tisdag 6 februari 2018

Börsras och utdelningshöjningar

Hittills har det varit en väldigt spännande förmiddag på börsen! Vid öppningscallen var jag redo med Avanza-appen i högsta hugg då jag hade på känn att vi skulle få se ännu en överdrivet blodröd morgon. Jag passade på att köpa några av mina favoritbolag till betydligt lägre pris än de handlats i under de senaste månaderna.
Om det var för tidigt att trycka på köpknappen får framtiden utvisa, men i skrivande stund har börsen återhämtat sig betydligt från djupdykningen i morse. Expertekonomerna kallar de senaste dagarnas börsutveckling för "buffelhjordsmentalitet" vilket syftar på en mycket överdriven psykologisk överreaktion. 

Under morgonen presenterade även tre av mina innehav sina bokslutsrapporter och således årets planerade utdelningar:

Swedbank presenterade en bra rapport men passade även på att sänka utdelningen, vilket var det sista jag ville se. Det var dock bara frågan om en sänkning med 2% men likväl är det ingen utveckling jag vill se hos något bolag i Utdelningsportföljen. 
Swedbank har dock en intressant tendens att tidvis sänka utdelningen marginellt, för att året efter följa upp med en rejäl utdelningshöjning. Enligt min strategi ska jag avyttra innehav som inte lyckas behålla utdelningar men jag funderar på om Swedbank kanske kan vara ett undantag för regeln.

Hos Axfood var rollerna ombytta: klen rapport men en urstark utdelningshöjning på hela 17%! Axfood är ett av mina större innehav då bolaget är mycket defensivt och har goda förutsättning att leverera i både bra och dåliga tider. 
Dagens rapport tyngs främst av investeringskostnader inom e-handel och butiksexpansioner, men jag ser inget negativt i att Axfood växer så det knakar. Bra tillväxt kostar pengar, och jag är övertygad om att Axfood kommer fortsätta erbjuda fin vinst och bra utdelning även i framtiden.

Resurs rapport innehöll det bästa av två världar: bra resultat och stark utdelningstillväxt på 10%. Resurs är inte något större innehav i Utdelningsportföljen men en spännande krydda då nischbanken historisk bjudit på överraskningar såsom bonusutdelningar.

Jag passar på att påminna om ett av Buffetts visdomsord som passar väldigt bra dagar som denna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar