lördag 10 februari 2018

Veckan som gick: Vecka 6

En börsvecka att minnas. Flera röda dagar till följd av en inte helt oväntat korrektion på världens börser som skapar båda spännande diskussioner och fina köptillfällen. Aftonbladet är nog gladast som äntligen fått något att skriva om som har lite nyhetsvärde. Extra kul är det med dessa citat från diverse "experter" som är helt tagna ur sitt sammanhang:
Det är intressant att när börsen går ner, då är det fara å färde och panikrubriker. När börsen dagen efter återhämtar sig, då saknar detta plötsligt nyhetsvärde. Tydligen är den generella uppfattningen att börsen alltid ska gå upp upp upp, och aldrig någonsin gå ner. Det är viktigt att komma ihåg att det är såhär börsen fungerar, den ska gå både upp och ner. Det är inget att få panik över.
På sikt kommer börsen fortsätta gå upp så mitt tips är som vanligt att vara långsiktig. Behöver du pengarna på tisdag, då håller jag helt med Hemberg om att börsen är fel ställe att ha sina pengar på.

Bästa Innehav:
Relativt knapert bland de få aktier som stängde veckan på svarta siffror, men Resurs avslutade på 2,2% och är därmed veckans vinnare. Inte så konstigt med tanke på en fin rapport som dessutom bjöd på en utdelningstillväxt på 10%. Även Saltängen Property Invest lyckades hålla näsan över ytan och slutade på knappt 1% upp.

Sämsta Innehav:
Dedicare har under veckan rasat 28,5% och är ett resultat en mycket olycklig årsrapport i kombination med ett i övrigt dåligt börshumör. Telia kvalade in på andraplats och tappade 8% vilket är illa, men inte i närheten av Dedicares prestation. Som tur är väger inte bolaget tungt i Utdelningsportföljen, och efter raset utgör aktien minsta andel i portföljen med 0,5%.

Portföljens Utveckling:
Jag som tyckte förra veckans tapp på 1,8% kändes tungt, kan ju bara luta mig tillbaka och skrattgråta efter denna vecka. Jag får dock glädjas åt de fina bolag jag lyckats köpa under veckans rea, men det är som tidigare påpekat svårt att säga om det är för tidigt att stoppa in mer pengar för börsen. Risken finns att vi ska ner en bit till.
Jag litar dock på min långsiktiga strategi och med både fettisdagen och utdelningssäsongen runt knuten är det svårt att vara på dåligt humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar