måndag 1 januari 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport december

Utdelningsmässigt är december en riktigt död månad då inte något av de fåtal bolag som delar ut denna månad platsar i min svenska Utdelningsportfölj.
Så av naturliga skäl skippar jag helt enkelt utdelningssammanfattningen i denna upplaga av månadsrapporten.

Ändringar i portföljen
Inga större ingrepp hanns med under denna månad utan jag tuffade på som vanligt med mina månadsinköp. Jag dubblade summan jag vanligtvis månadsköper för då jag vill ta position tidigt inför utdelningssäsongen. För dessa stålar köptes tråkiga, stabila bolag med de svenska bankerna Handelsbanken och SEB i frontlinjen samt våra svenska investmentbolag Investor och Kinnevik.
Köpt
BillerudKorsnäs är en ny aktie som jag under månaden tagit position i. Motivering till detta finner ni i tidigare inlägg, och jag tycker bolaget har en tilltalande historik och spännande framtid.
Sålt
De enda aktier jag sålde var en bunt H&M som jag lyckades plocka in på dippen under 170 kronor. Dessa såldes då jag är fortsatt osäker på hur det kommer bli med bolaget i framtiden. Jag är inget fan av deras affärsverksamhet men utdelningen på över 5% lockar, om de nu lyckas behålla denna DA de kommande åren. Annars är jag inte intresserad av bolaget då jag vill främst vill ha stabila utdelare i portföljen.
Andelen H&M-aktier utgör nu mindre än 2% av utdelningsportföljens värde.

Portföljutveckling under månaden
Som sagt, ordentliga toppar och dalar och det är inte utan att man längtar hem till de snöprydda fjällen när man kikar på denna graf. Trots att merparten av decembers veckor slutade i moll så lyckades portföljen hålla sig över nollan när månaden nu summeras.
Det är skönt att se att jämförande index även denna månad fick se sig besegrat och jag skulle tro att det kan jag tacka tomten KJP hos H&M för.

Portföljutveckling - 2017
Jag sparar denna graf till jag har snickrat ihop sammanställningen av 2017. Jag hoppas kunna posta den här imorgon bitti.

Härmed vill jag även hälsa alla välkomna till 2018! Om 12 timmar och 12 minuter går öppningscallen och ett nytt, spännande börsår är igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar