måndag 8 januari 2018

Utdelningsportföljen fyller två år!

Den 8e januari i nådens år 2016 såg Utdelningsportföljen dagens ljus, och världen skulle aldrig mer bli sig lik.
Åtminstone inte min värld då hela vitsen med portföljen är att ge mig en större ekonomisk frihet i framtiden, även om resan blivit del av målet i och med en mycket trevlig hobby!

Mitt börsintresse vaknade 2005 då jag fick tipset av en dåvarande flickvän att köpa aktier i något som hette FeelGood. Just den affären (och förhållandet) blev inget hit men jag fick åtminstone in foten på börsen och under många år jagade jag huvudlöst efter högavkastare och kursdubblare.
Resultatet blev därefter med många förluster och ett fåtal vinster, men jag slutade aldrig med aktier även om förlorade pengar då jag trots allt hade förstånd att lära mig av mina misstag.

Därav började jag fokusera på att spara långsiktigt och tålmodigt i Utdelningsportföljen. Många artiklar, intervjuer och bloggar har jag läst och många timmar poddavsnitt har det också blivit vilket ligger till grund för min utdelningsstrategi som inte är särskilt komplicerad:

Köp bra bolag med stabila utdelningar och behåll dessa över lång tid

Såhär ett par år in på resan har Utdelningsportföljen redan utklassat riskportföljen, vilket känns mycket bra då jag äntligen hittat en strategi som innebär minimal stress på både mig själv och mina tillgångar. 
Utvecklingen sedan start får tala för sig själv:
Utdelningsportföljen firar som synes tvåårsjubileet med att nå All Time High. 
Skål för minst två år till med positiv avkastning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar