måndag 22 januari 2018

Veckan som gick: Vecka 3

Vi lägger en relativt ryckig vecka bakom oss, där portföljen (och börsen i övrigt) präglats av vinstvarningar.
Ytterligare en utdelning från Saltängen trillade in i Utdelningsportföljen och det är skönt att se hur långsiktiga innehav fortsätter generera fin avkastning.

Bästa Aktie:
Drillcon mottog under veckan en förlängning av kundkontrakt vilket gjorde att aktien klättrade 5,5%. Aktien är lite överviktad i Utdelningsportföljen men är även det enskilda innehav som utvecklats bäst sedan köp med nära 70% upp.
Jag har skrivit om mitt ställningstagande kring innehavet tidigare och jag skulle kunna sälja av för att realisera vinst och köpa andra aktier där jag är underviktad, men jag säljer ogärna innehav i framgångsrika bolag, och Drillcon är helt klart ett sådant.
Jag kommer istället avvakta inköp av ytterligare aktier i bolaget innan viktningen stämmer enligt min strategi, vilket är 2,5% av portföljen.

Sämsta Aktie:
Vinstvarningar var det ja, och både Skanska och BillerudKorsnäs kände för att tynga portföljen med dessa under veckan. Båda aktierna gick ner 7,5% under veckan men Skanska har sedan dess repat sig då kursreaktionerna anses överdrivna, medan Billerud fortsätter neråt även idag.
Hur som helst, båda är fina bolag och jag ser det som köpläge i båda dessa då aktierna ska ligga i Utdelningsportföljen under lång tid.

Portföljens Utveckling:
Utdelningsportföljen utvecklades som sagt svagt under veckan men lyckades hålla näsan över vattenytan. Volatiliteten är välkommen då jag har chansen att fylla på i fina bolag till rabatterat pris.
Veckan som nu ligger framför våra fötter blir mycket spännande då bland annat Castellum och Investor har rapporter och därmed meddelar föreslagen utdelning. Det är med andra ord dags att börja räkna på årets skörd och jag är inte det minsta orolig för att dessa fina bolag lyckas höja utdelningen inför 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar