tisdag 2 januari 2018

Utdelningsportföljen - Årsrapport 2017

Så har tillfället äntligen kommit då jag funnit tid (och bredband, i fjällen) att stänga böckerna för 2017! Alltid spännande att lämna ett år bakom sig och sikta framåt, men ännu roligare är det såklart att summera ett lyckat börsår!

Portföljens utveckling
Utdelningsportföljen gick betydligt bättre än jämförande index SIX Return Index som hade en uppgång på 9,47%. 2017 blev alltså andra året i rad som jag spöade index.

Årets utdelningar
Utdelningarna tickade på bra under året och slutsumman för utdelat kapital slutade på 6216 kronor, en ökning med 262% jämfört med 2016.
Ett resultat jag är mycket nöjd med, och pengarna har återinvesterats i portföljens bolag (notera att grafen från Avanza inte tar hänsyn till direktavkastningen från HiQ, då de istället för kontanter delade ut Inlösenaktier).

Störst utdelning stod Castellum för som delade ut 550 kronor, tätt följt av Akelius Pref som landar på 360 kronor. Båda är bra innehav där jag kontinuerligt köper aktier vilket gör att kommande utdelningar kommer stiga betydligt under 2018.

Ändringar i Portföljen
Utdelningsportföljen innehåller i skrivande stund 25 bolag och 3 preferensaktier. Ett antal bolag har tillkommit och andra har fått lämna portföljen under året. Mest märkbart är Nordea där jag sålt innehavet och stundvis köpt tillbaks detta i den utländska utdelningsportföljen, vilken jag inte presenterar här.

Jag vill gärna tro att min portfölj är relativt statisk men nedanstående bevisar motsatsen. Många bolag har kommit och gått, och det är nog bara sunt att vikta om sin portfölj och se över sina innehav till och från. Jag ser inte att något av de bolag jag under året sålt kommer göra comeback inom kort, men den som lever får se! Värt att notera är att jag fortfarande äger både ABB och AstraZeneca via mitt innehav i Investor.

Köpt:
BillerudKorsnäs
Dedicare
Hemfosa
Kindred
Kinnevik
Resurs Holding
Swedbank
Swedish Match
Telia
Volati Pref

Sålt:
ABB
AstraZeneca
HiQ
MQ
Nordea
SCA

Innehav i Portföljen
Castellum är som tidigare känt mitt största innehav tätt följt av Investor, vilket är ett innehav jag anser öka på betydligt under 2018.
Större delen av mina innehav ligger runt 5% av portföljens värde, och jag tycker det är en lagom vikt för stabila bolag som Axfood och ICA Gruppen. Jag vill gärna se både SEBHandelsbanken och Holmen på samma nivå och kommer fokusera på inköp av dessa under våren.

Innehavens Utveckling
Årets raket var utan snack Drillcon som gått upp över 100% sedan inköp, men som fallit tillbaka och slutar året med en uppgång på 67%. Bolaget har ingen större plats i portföljen men uppgången har gjort att vikten ökat och jag har stundvis funderat på om jag skulle sälja för att jämna ut innehavet. Dock är utdelningen skaplig och jag behåller alla aktier men väljer att inte köpa nya. Med tiden kommer viktningen fixa sig själv.
Drillcon följs av eWork och Holmen som utvecklats 37% respektive 32% under året, tätt följda av Hemfosa och Acando som ligger strax under 30%.
Bra innehav allihop som jag kommer behålla samt fortsätta köpa aktier i, även om direktavkastningen på vissa av dessa nu börjar bli lite väl låg med tanke på aktieutvecklingen. eWork och Acando som är konsultfirmor delar dock ut generöst av årets vinst då de inte har samma behov av att återinvestera pengarna, och det ska bli spännande att se vilken direktavkastningen de kan erbjuda under 2018.

Tittar vi istället på skambänken sitter där H&M med en nedgång på hela 33%! Ingen större överraskning men det är tragiskt att se bolaget toppa listan över årssämsta innehav. Som tur är så är jag inte tungt viktad i H&M och lär inte heller bli det om de inte får ordning på sin business.
Skanska kniper andraplatsen med en nedgång på 21%, följd av Handelsbanken och Swedbank som båda tappat 11% under året. Jag är inte särskilt orolig för dessa innehav utan fortsätter månadsköpa som planerat innan det finns skäl att göra annat.

Notera att de innehav som gått bra med råge överglänser de som gått dåligt. Det är ett riktigt bra exempel på hur viktigt det är att ha en väldiversifierad portfölj!

Slutord
Ja, det är som sagt gött att det går bra men man ska ha i åtanke att börsen nu stigit i ungefär 7 år på rad, om man bortser från den marginella nedgången 2015. 2017 gav en del skrämselhicka och rejäla dippar vilket visade sig vara bra köptillfällen, men det kunde lika gärna fortsatt gått ner.
Just nu är domedagsprofetiorna fler än vanligt men å andra sidan så har jag länge varit less på de som skriker varg. 2018 kanske blir ett bra år det med men om man är långsiktig och blickar mot 2019 känns det inte orimligt att en större sättning är runt knuten.
Jag är dock riktigt långsiktig och är säker på att börsen kommer fortsätta gå upp och blickar man hela 15 år framåt är en investering idag säkerligen en bra sak.
Historisk utveckling är som känt ingen garanti för framtiden, men nu riktar vi våra hoppfulla blickar emot ett nytt spännande börsår.

God utdelning tillönskas samtliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar