onsdag 24 januari 2018

Uppföljning i Investmentbolagsportföljen

Till att börja med, jösses vilket namn. Investmentbolagsportföljen liksom. Tror jag nöjer mig med att referera till denna som IB-portföljen i fortsättningen.
Som trogna läsare kanske kommer ihåg så startade jag sommaren 2016 ett litet experiment där jag valde ut en bunt av våra finaste svenska investmentbolag och stoppade in dessa i en portfölj enligt godtycklig viktning. Jag tog hänsyn till substanspremie/rabatt samt hur pass intressanta jag tyckte att investmentbolagens underliggande innehav såg ut.
En liten recap över fördelningen och portföljens innehåll:
BolagFördelning
Latour B333 kr
Svolder B333 kr
Bure Equity500 kr
Melker Schörling500 kr
Öresund666 kr
Lundbergföretagen B666 kr

Planen var att månadsköpa för 3000 kronor enligt ovanstående fördelning. Den lilla utdelning på under 2% som trillat in har förblivit oinvesterad. Jag har inte varit så duktig på att hålla denna strategi vid liv då jag istället fokuserat mina sparpengar och månadsköp i Utdelningsportföljen.

Portföljens Utveckling:
Låt oss ta en titt på hur IB-portföljen har artat sig sedan starten den 15 juli 2016 jämfört med index.
Ingen vidare imponerande utveckling under de senaste 18 månaderna. Spiltan Aktiefond Investmentbolag har under samma period gått dubbelt så bra och avkastat 36%. Utdelningsportföljen gått upp 27% vilket är lite bättre än motsvarande index.
Vad är det då som gått snett? Till att börja med så har uteblivna inköp gjort att jag missat både toppar och dalar i aktiepriser. Det är rimligt att anta att jag köpte in mig vid ett dåligt tillfälle.
Just därför är det viktigt att sprida sina inköp över tid, särskilt om man avser vara långsiktig.
Kom ihåg: Time in the market beats timing the market.

Innehavens Utveckling:
Samtliga innehav har avkastat positivt under perioden med Svolder och Lunbergsföretagen som klara vinnare där båda gått upp 32%. Även om jag gått all in i dessa två hade IB-portföljen ändå inte lyckats slå Spiltans fondförvaltare.
Melker Schörling har som grädde på moset avnoterats och den affären slutade i plusminus noll för min del.

Det är intressant att Kinnevik och Industrivärden (som dissades när jag skulle utse innehav) har gått betydligt bättre än något av innehaven i IB-portföljen. Här hade det helt klart lönat sig att vara mindre selektiv. Därmed kan vi ta till oss ännu en aktieklyscha: riskspridning.

Slutsats:
Jag kommer avveckla IB-portföljen inom kort och därmed är experimentet avslutat.
Historiskt kan man konstatera att det varit mer gynnsamt att istället månadsspara via Spiltan Aktiefond Investmentbolag, även om dess viktning inte faller mig fullt i smaken.

Ett alternativ kan vara en IB-portfölj som speglar aktiefondens innehav. Fördelen skulle vara att du bara betalar courtage en gång istället för att betala förvaltningsavgift så länge du ligger investerad i fonden.
I mitt fall skulle jag plocka bort de bolag jag redan har i Utdelningsportföljen: Investor, Kinnevik och Ica Gruppen. Dessa motsvarar cirka 30% av Spiltans fondinnehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar