måndag 2 juli 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport juni

På grund av, eller tack vare, semester så har jag varit relativt bortkopplad från börsen under juni månad. Börsens utveckling har dock präglats av fortsatt oro för handelskrig.
Index kämpade sig dock tillbaks över nollan då euroländerna under förra veckan tror sig ha nåt en lösning på hur man ska hantera den ökade immigrationen. Juni avslutades därmed med en raketuppgång vilket även märktes i Utdelningsportföljen.

Ändringar i Portföljen:
Som jag skrev i rapporten för maj så påbörjade jag avyttring av mitt innehav i Dedicare, och de sista aktierna är nu borta ur portföljen.
Jag har även börjat hyvla av mitt innehav i Drillcon då aktien handlats i negativ trend sedan början av maj och handlas nu lovligt under MA200. När det såg som bäst ut hade mitt innehav gått upp närmare 100%. Tyvärr har den trista utvecklingen under året gjort att nyckeltalet krympt till 30%, men det är ändå helt okej nivåer att göra exit på.
Pengarna som jag får loss från försäljningen kommer investeras i mina kärninnehav vilka utgörs av stora bolag med stabil utdelning.

Utdelningar:
Under juni råder riktig utdelningslågsäsong men som tur är kom bussbolaget Nobina inrullandes med sin utdelning. Bolagets aktie har gått mycket starkt under året och direktavkastningen ligger nu under 5%. Även om bolaget inte funnits på börsen under så lång tid så har utdelningstillväxten varit stabil och ligger i snitt på 12% per år. Jag tog in bolaget i portföljen i januari 2017 och har sedan dess kontinuerligt köpt aktier vilket gör att min YOC ligger på 6,3%.

Juni
Bolag20182017Ändring %
Nobina50337235%
Summa50337235%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
20188250
Summa utdelningar sedan portföljstart16120

Portföljens Utveckling:
Portföljen har gått betydligt bättre än jämförande index och var även uppe och nosade på nytt All Time High. Då jag varit relativt frånvarande från börsen har jag missat de mest uppenbara rea-dagarna, men jag tror att sommaren kommer präglas av fortsatt oro och jag har inte så brått med att pumpa in mer pengar. Jag avvaktar och siktar på att ta igen uteblivna inköp under sensommaren.

Året har än så länge avkastat relativt klent och nu när första halvlek är avklarad kan vi konstatera att utvecklingen i stort sett drivits av erhållna utdelningar. 
Endast 15% av årets beräknade utdelningar återstår och för att hålla humöret uppe är det lätt att man börjar snegla på att ta plats inför utdelningssäsongen 2019. Dock återstår en del interimsutdelande bolag såsom Castellum och Investor vars andra halva av årets utdelningar trillar in framåt hösten.

Nu när vi klivit över tröskeln till juli vill jag passa på att hälsa alla som känner sig träffade trevlig semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar