söndag 28 januari 2018

Veckan som gick: Vecka 4 - En sparikon går ur tiden

Vi kan börja med att konstatera att en legendarisk entreprenör och sparikon tyvärr lämnat jordelivet. En bedrift i klass med Ingvar Kamprads stordåd kommer Sverige med säkerhet aldrig se igen. Även om det är lätt att fantisera om alla IKEA-miljoner så tycker jag det mest intressanta med Ingvar var hans beryktade sparsamhet, av mindre intellektuella refererat till som snålhet.
Man behöver inte äga mer än man behöver, och jag tvivlar på att det är många som hellre sett att Ingvar vräkt sig i ett guldpläterat Kamprad Tower istället för att troget kämpa på med sin Volvo 240 och flyga i ekonomiklass. Jag vet inte om han var inbiten minimalist men det är i så fall ännu en anledning till att gilla karln.

Jag jobbade under en period på ett IKEA-varuhus utomlands och vid ett tillfälle rådde det pompa och ståt för Ingvar himself skulle komma på besök! Det gick så långt att undertecknad fick jobba extra en söndag (då allt i regel är stängt och alla är lediga) för att med millimeterprecision rada upp alla pallar på lagret.
Följande dag när besöket gick av stapeln såg jag tyvärr inte skymten av Ingvar och jag fick således inte glänsa med min prestation. En kompis som jobbade med att sleva upp bearnaise i köket fick dock skaka Kamprads hand och det är han säkerligen jävligt stolt över än i dag.

Och på börsen då?

På börsen kan vi konstatera att en mycket spännande vecka är nu till ända och jag syftar då främst på boksluten som trillat in och utdelningarna som utlovats till oss trogna aktieägare.
Mina största innehav Castellum och Investor meddelande en utdelningstillväxt som inte direkt slog marknaden med häpnad men likväl bjuder bolagen på en traditionsenlig höjning.

Bästa Innehav:
Mini-innehavet Telia Company spurtade på fint efter en fin rapport och utdelningshöjning. Aktien slutade veckan på +3,5%, tätt följd av Kindred Group som gick upp 3,3%, den senare driven av höjda rekommendationer.

Sämsta Innehav:
Trots utan synbar anledning tappade Nobina under veckan hela 4,5%. Jag gissar att det har att göra med vinsthemtagningar då aktien under förra veckan noterades på All Time High.
Aktien har svajat på bra under 2017 och tidvis haft en skyhög direktavkastning. Jag ligger på grund av värdeökningen överviktad i Nobina men jag säljer inte gärna aktier som går bra, utan behåller mitt innehav tills viktningen jämnat ut sig i och med att jag köper i de aktier där jag är underviktad.

Portföljens Utveckling:
Ingen vidare höjdarvecka sett till Utdelningsportföljens värde, men desto bättre tillfällen att köpa på sig bra aktier till billigare pris! Portföljens tapp beror främst på nedgång i stora innehav som Axfood och Holmen, två underbara företag där det enda jag kan (och vill) göra är att kasta mig på köpknappen.
En mycket spännande vecka ligger nu framför oss med rapporter från bland annat Skanska och SEB
vilka tillsammans väger cirka 10% av Utdelningsportföljen.
Även H&M rapporterar och där är ju nagelbitaren vad de ska göra med utdelningen: klarar de behålla samma nivå eller för första gången sedan noteringen tvingas sänka utdelningen, vilket ju vore en ofantligt prestigeförlust för företaget och inte minst för familjen Persson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar