lördag 6 januari 2018

Veckan som gick: Vecka 1

Vilken rivstart! Årets fyra första handelsdagar är nu till ända och det verkar som att börsen försov sig och missade tomterallyt, men gett sig fan på att ta igen förseningen.

Bästa aktie:
Även denna vecka är det Dedicare som utvecklats bäst med hela 25%! Jag har svårt att hitta någon info som kan förklara kursrusningen men det kan som tidigare sagt vara frågan om den lockande direktavkastningen på närmare 7% sett till förra årets utdelning.

Sämsta aktie:
Morgan Stanley tar hem guldmedaljen i retailbaisse genom att ge H&M den ofantligt klena riktkursen på 120 kronor (!!!). Jag är ytterst tveksam till huruvida H&M kan gå ner så mycket men aktien tappade likväl 4,6% under veckan.
Detta var extra tråkigt för utan H&M i min portfölj så har samtliga innehav haft en positiv utveckling under veckan, vilket nog aldrig tidigare har hänt.

Portföljens utveckling:
Svårt att vara missnöjd med 2018 än så länge. Utdelningsportföljen lyfte 2,3% vilket typ är lika mycket som jämförande index. Detta bidrog till en stark värdeökning för portföljen vilket gjorde att den för första gången värderas över 180 000 kronor.
Detta innebär även att Utdelningsportföljen nått en ny milstolpe med en utveckling på över 35% sedan starten för två år sedan! Mycket trevligt, och jag har såklart även noterat detta på sidan Achievements där man kan se mina uppnådda och framtida sparmål.

Lite ågren får jag dock då jag borde passat på att tanka lite mer under deppiga december. Jag håller dock tummarna på att vi får se fina köptillfällen senare under januari så jag hinner sätta mig tillrätta innan utdelningssäsongen tar fart i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar