lördag 30 december 2017

Veckan som gick: Vecka 52

Årets sista vecka blev en riktigt kort sådan där jag inte fann tid i julefriden för att vara särskilt aktiv. Jag hade dock lite pengar över till månadsinköpet och valde att lägga dessa på ett par aktier som presterat i botten den senaste veckan (för att inte säga senaste månaden) nämligen banksektorn.
Swedbank tappade mest i portföljen med -2,1% vilket inte bör ses som någon direkt katastrof, utan som ett bra köpläge.
Handelsbanken följer tätt inpå med -1,8% ner under veckan. Handelsbanken är min favorit bland bankaktierna och samma råd gäller där: köp.

Om vi tittar på portföljens ljusglimtar så har vi delad förstaplats mellan Nobina och Dedicare, som båda drog iväg 8,5% under årets tre sista handelsdagar.
Båda aktierna är med på diverse högutdelarlistor och det är inte orimligt att anta att dessa kan ha ett finger med i spelet, då i stort sett alla poddar jag lyssnar på nu börjar vädra utdelningssäsong. Tur att jag haft både dessa i portföljen ett bra tag men jag kommer fortsätta månadsköpa enligt plan.

Veckans inköp bestod bland annat av Swedbank och SEB, även om jag anser att dessa aktier är lite väl nära att bli överviktade i utdelningsportföljen. Men kikar man på kommande utdelning där Swedbank delar ut 6,3% och SEB strax under 6%, är det svårt att hålla köpfingret borta.

Jag spenderade månadens sista tusenlappar på att öka i stabila utdelarna Kinnevik och Castellum. Den sistnämnda handlades under relativt lång tid runt årshögsta och jag var inte riktigt sugen på att ta betet vid 140 utan fick mina aktier ett par tre kronor billigare.

Jag handlade även en del i favoritpreffen Akelius Residental Pref som även den har kommit ner en bit sedan toppnoteringen i höstas. En preferensaktie att hålla hårt i, även om vi ser ut att gå ett spännande år till mötes med räntehöjningar vilket bör påverka preffarnas värdering. Den som lever får se!

Utdelningsportföljen avslutar året i dur med en uppgång på 0,3% senaste veckan. Jag har inte sammanställt årsredovisningen ännu men den lär dimpa in under morgondagen om jag hinner i champagneruset, annars får det bli på måndag då jag ska spendera minst 6 timmar på ett tåg som ska ta mig till de djupa norrländska skogar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar