torsdag 28 december 2017

Veckan som gick: Vecka 51

Denna veckas får det bli en aningen försenad och kortfattad sammanfattning av Veckan som gick. Det blev en hel del fokus på min betalda anställning samt på införskaffande av julklappar och inte mycket tid över till börsen. Jag fortsatte dock fylla på med stora stabila bolag under veckan, och köpte främst Investor, Ica Gruppen, Skanska samt en ytterligare en dutt BillerudKorsnäs.
Idag rapporterade den statliga radion att e-handeln slagit julrekord vilket i förlängningen gynnar paketeringsindustrin. Då känns min entry i Billerud helt rätt i tiden.

Aktien som gått starkast under veckan är utan tvekan Nobina som äntligen vänt förlust till vinst och även fått med sig analytikerkåren som återigen börjat köpreka aktien. Nobina är inget av mina större innehav, men bolaget delar ut generöst och jag har fortsatt köpa under svackan som varit de senaste 6 månaderna. Till sommarn är det utdelningsdags igen och det ska bli spännande att se om styrelsen förmår hålla den fina utdelningsutvecklingen.

Både Kinnevik och Investor räknas till förra veckans förlorare, men dessa aktier är alltid vinnare över tid och det är bara att tacka och ta emot för rean. Bolagen handlas till 14% respektive 24% procents substansrabatt vilket är ett otroligt bra case för en långsiktig investering. Båda bolag är dessutom stadiga utdelningshöjare och kommer sannerligen få ta en större del i portföljen i framtiden.

Utdelningsportföljen backade även denna vecka med en marginell nedgång på 0,24%. Det betyder att jag kan fortsätta köpa aktier billigt inför utdelningssäsongen som sparkar igång om mindre än 3 månader.
Nu när 2018 står runt knuten är det bara att påminna igen: det är hög tid att ta plats på utdelningståget som snart avgår från perrongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar