onsdag 13 december 2017

Världens dyraste pizza

Oavsett vad man tycker om Bitcoin är det svårt att inte förundras av kraften bakom uppvärderingen som för tillfället ligger runt 17 000 dollar per BTC.

Jag snubblade över en rolig anekdot som härstammar från 22 mars 2010, då det första köpet någonsin genomfördes med Bitcoin. Det var ett par pizzor som inhandlades till den nätta summan av 10 000 BTC vilket då motsvarade 25 USD.

10 000 BTC är idag värda 168 miljoner USD, eller 1,4 miljarder SEK. Smakar det så kostar det, eller nåt sånt.

Detta visar på den enorma kraften av värdeökningar över tid, rent generellt. Bitcoin är ett extremfall, men faktum är att alla saker du köpt kostat dig betydligt mer än vad som stod på prislappen vid tillfället för inköp.
Lek med tanken att du istället för att köpt en hypermodern platt-TV 2010 lagt pengarna i t.ex. Avanza Zero. Du hade idag haft 1.5 gånger pengarna. Vad är din TV värd idag?

Om jag hade haft något att säga till om när jag döptes vid 6 månaders ålder, hade jag valt H&M-aktier istället för den där sparkdräkten eller skallran som nu arkiverats i nostalgilådan. Aktiekursen har nämligen ökat hela 79 000% sedan min dopdag i början av 80-talet, och då är inte utdelningarna inkluderade!

Låt detta bli en påminnelse för alla: time in the market är sjukt viktigt. Att varje spenderad krona över tid är en förlorad miljon. Och varje inköpt pizza kan vara en förlorad miljard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar