fredag 22 december 2017

Avanza visar nu också courtaget innan transaktion

Som jag skrev om för ett par veckor sedan så hade Nordnet redan sjösatt sin funktion där courtage och avgifter visas innan genomförd transaktion.
Till min glädje så ser jag att även Avanza nu har funktionen tillgänglig. Man kan undra varför Avanzas kundtjänst var så förtegen om detta när jag tog kontakt med dem om ärendet i fråga.

Hur som helst, det är mycket trevligt att se att funktionen är på plats och den är även väldigt responsiv. Det lämnar utrymme åt en del experimenterande, och jag står rättad kring mitt tidigare inlägg där jag skrev att courtagegränsen för att inte behöva betala en krona extra vid köp under 599 kronor gick vid 597 kronor.

Jag är inte helt säker på hur Avanza räknar här, men jag antar att det är avrundning av ett visst antal decimaler som gör att gränsen mellan 1 krona och 2 kronor i courtage går vid 597,90 kronor för oss med courtageklass Mini.
Exemplet nedan har courtaget inräknat, därav 598,90 kronor som totalt belopp.
Det är skönt att inte behöva överraskas av en oväntat hög courtagekostnad (vilket verkar vara fallet för många nyblivna sparare som handlar på t.ex Aktietorget). Varje sparad krona är ju som bekant en potentiell vunnen miljon över tid och nu är det som sagt ännu lättare att vara delaktig i Snål-SM.

Med det vill jag passa på att önska samtliga en god jul! 
Vi hörs innan nyår då vecka 51 ska summeras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar