söndag 29 april 2018

Veckan som gick: Vecka 17

Ytterligare en spännande lönevecka är nu till ända. Börsen har traditionsenligt präglats av både makrohändelser och ränteoro samt både hissade och dissade storbolagsrapporten vilket lett till en del volatilitet.
Tyvärr missade jag att storhandla under onsdagens dipp som för en gångs skull sammanföll med löneutbetalningen. Det gamla djungelordspråket gör gällande att småspararnas lönecheckar lyfter index men så var inte fallet denna gång.

Bästa Innehav:
Pappa Persson fortsätter att köpa och H&M steg hela 12% under veckan som gick. Aktien har legat i stigande trend efter senaste rapporten och har gått upp närmare 17% sedan slutet av Mars.
Vågar man gissa på att vi sett botten i H&M? Jag vågar inte satsa några större summor på det. Vid Perssons tidigare insideraffärer har vi sett en viss återhämtning för att sedan fortsätta nedåt. Det krävs nog några stabila rapporter som motbevisar pessimisterna innan vi kan vara säkra på att den svenska folkskutan har återfått fullgod vind i seglen.

Sämsta Innehav:
Portföljens svarta får Dedicare presterar även denna vecka sämst av mina innehav med en nedgång på 21%. Det har förvisso inte varit någon händelselös vecka för Dedicare som bjudit både på en besvikelse till kvartalsrapport samt avyttrat utdelning. Istället för den väntande nedgången motsvarande direktavkastningen på 6% tappade aktien hela 17%, vilket väl säger en hel del om utsikterna för aktien nu när den sista moroten är uppäten.
Jag är dock inte förvånad över utvecklingen men hade ändå såklart hoppats på att få se lite gladare miner. Jag gick dock emot min magkänsla då jag behöll aktien och det straffar sig vanligtvis. Dedicare utgör ingen större andel av portföljen och jag är nu rejält i valet och kvalet kring om jag ska ta förlusten och stoppa in de kvarvarande pengarna i någon trogen tråkaktie som Investor eller Kinnevik, eller ligga kvar och hoppas på vändning.

Portföljens Utveckling:
Inte mindre än 5 bolag avyttrade sin utdelning under veckan och grafen för veckan 17 blir således rätt missvisande då inväntade utdelningar vida överstiger portföljens röda siffrorna.
I övrigt är det inte mycket att klaga på. Utdelningarna trillar in som väntat och omsätts primärt i bolag vars exdagar infaller i maj och juni. Under veckan som kommer håller SJR stämma och så avyttrar både Akelius och Valati utdelningar för sina preferensaktier som tillsammans utgör cirka 7% av utdelningsportföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar