måndag 2 april 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport mars

Utdelningssäsongen är nu i full gång och även i år var det Axfood som fick äran att vara först bland storföretagen att dela ut pengar till oss aktieägare. Månaden var i övrigt mycket turbulent med ett rejält svängigt världsindex som bjöd på ett antal fina köptillfällen och readagar. 
För egen del har jag i år lyxat till det med en extra lång påskledighet vilket gjort att veckorapporten för vecka 13 föll bort och det har även varit mycket glest mellan blogginläggen. Jag lovar bättring nu när vårvintersolen för första gången på över en vecka gått i moln och jag inte behöver ha dåligt samvete om jag ugglar framför datorn istället för att vara ute och glida runt på den frysta nederbörden.

Ändring i Portföljen
Inte heller under mars sålde jag några aktier utan jag håller mig till min strategi med månatliga inköp i befintligt innehav vilket till största delen består av stora och stabila bolag. 
Jag hade dock svårt att hålla köpfingret borta när Handelsbanken rasade med 11% på exdagen, vilket gjorde att jag köpte betydligt fler aktier i bolaget än vad månadsstrategin egentligen tillåter.

Utdelningar
Månadens höjdpunkt var utan tvekan att utdelningsportföljen nådde ett nytt sparmål där ackumulerade utdelningar sedan portföljens start nått 10 000 kronor! En mycket viktig milstolpe att nå och ni hittar mina övriga sparmål här.
Det är underbart att se utdelningarna trilla in samtidigt som man lutar sig tillbaks med ett påskägg som är till bredden fyllt med dragéägg. Utöver nedanstående bolag så höll även SEB årsstämma men den utdelningen kommer in på kontot först i början av april.
Mars
Bolag20182017Ändring %
Axfood497270184%
Castellum374242155%
Handelsbanken600100600%
Swedbank416290143%
Summa1887902209%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
20182377
Summa utdelningar sedan portföljstart10247

Bästa Innehav
Reella tillgångar såsom fastigheter och skog har gått bra under månaden. Detta syns främst i Holmen som under månaden gått upp 8,3% och därmed varit det innehav som utvecklats bäst. BillerudKorsnäs som verkar i samma bransch ligger tätt efter med en uppgång på 8,1%.
Bland fastighetsbolagen har Hemfosa gått bäst och avslutar månaden på 7,1%. Mitt största innehav Castellum lyckades trots avyttrad utdelning ändå avsluta månaden med en uppgång på 6,8%, riktigt starkt!

Sämsta Innehav
Bettingbranschen har det motigt just nu och Kindred gick ned med hela 10,3% under månaden. Aktien har under senaste halvåret gått urstarkt men nu är årets kursutveckling utraderad. Jag har under en tid tyckt att aktien varit dyr och därför inte köpt sedan november. Bolaget är trots allt välskött men jag kommer följa utvecklingen noga då Kindred riskerar att dras ned av en generell nedgång bland konkurrenterna.

Portföljens Utveckling
Efter en blodröd månad i form av februari är det skönt att kunna summera mars med blå siffror, även om uppgången varit marginell. Portföljen börjar dock svälla upp i sådan volym att enstaka procent betyder tusenlappar. Jag försöker dock inte stirra mig blind på utvecklingen för enskilda dagar eller veckor, utan ser nedgångar som köptillfällen och uppgångar som ett kvitto på att mina ansträngningar bär frukt.
Sett till året så ligger portföljen i stort sett på nollan. Som tidigare nämnt har SEB haft exdag vilket tyngde mars, och räknar vi med den kommande utdelningen så ligger portföljen på plus. 
Jämförande index har det inte mycket lättare och det är intressant att se att utdelningsportföljen följer detta mer eller mindre slaviskt.
Nu ser jag fram emot ytterligare en spännande utdelningsmånad där hela 13 av portföljens bolag delar ut! Bland dessa märks främst storinnehaven ICA och Skanska och det ska bli mycket intressant att se om vi får se överdrivna rörelser även i dessa bolag i samband med exdagarna eller om det var något som endast drabbade storbankerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar