torsdag 5 januari 2017

Utdelningsportföljen - Summering av 2016

Så har äntligen tiden kommit att föra bokslut över investeringsåret 2016 i Utdelningsportföljen.

Då portföljen startade i januari är det första året den varit aktiv, och det är mycket kul att kunna konstatera att jag lyckades prestera bättre än SIXRX som slutade året på +9,62%.


Sammanlagda portföljvärdet har ökat med 15,87% (5493 kr), varav utdelningar står för 4,8% (1654 kr) av värdeökningen. Då i stort sett samtliga större innehav delar ut på våren eller tidiga sommaren och jag köper på månadsbasis, har jag inför kommande år viktat om för att nå en utdelningsprocent på minst 5% för 2017.

Att aktievärdering står för merparten av värdeökningen kan jag tacka god inköpstiming för. Som jag skrivit tidigare är det ett ypperligt tillfälle för den långsiktige att passa på att köpa på sura börsdagar, och 2016 hade gott om dessa. Bara att hoppas på att 2017 följer i samma spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar