onsdag 25 januari 2017

Dividend Carpet Bombing - Svenska aktier

Dividend Carpet Bombing som jag tidigare skrivit om har tidigare varit något som lättast genomförts med amerikanska aktier som vanligtvis ger utdelning varje kvartal, eller till och med varje månad.
För de som inte känner till begreppet så syftar det på att äga en sammanställning av aktier för att på så vis erhålla utdelning varje månad under hela året.

I och med Castellums beslut att dela ut varje halvår så tänkte jag ta mig en titt på vilka aktier på Stockholmsbörsen man kan äga för att bygga en Svensk Utdelningsbombmatta.

Om man inte vill äga alltför många bolag så bör man hitta de aktier som ger utdelning vid flera tillfällen per år.
Förutom Castellum så delar även AstraZeneca, Atlas Copco, Elekta, Husqvarna, Telia Company och Thule Group ut två gånger om året.
De bolag som ger kvartalsvis utdelning är Autoliv, Hemfosa och Lucara Diamond.

Det finns ju även en mängd preferensaktier och även enfastighetsbolag som delar ut kvartalsvis, men jag håller mig till stamakter noterade på de större listorna.

Mina kriterier för denna lista:
Stamaktier
Noterade på Stockholmsbörsen (Large Cap -Mid Cap - Small Cap)
Bolag som delar ut vid flera tillfällen per år

Bombmattan blir då som följande:
Januari: 
Hemfosa Fastigheter
Februari: 
AstraZeneca
Autoliv
Mars: 
Castellum
Elekta
Lucara Diamond
April: 
Atlas Copco
Hemfosa Fastigheter
Husqvarna
Telia Company
Thule Group
Maj: 
Autoliv
Juni:
Lucara Diamond
Juli: 
Hemfosa Fastigheter
Augusti: 
AstraZeneca
Autoliv
September: 
Castellum
Elekta
Lucara Diamond
Oktober: 
Atlas Copco
Hemfosa Fastigheter
Husqvarna
Telia Company
Thule Group
November: 
Autoliv
December: 
Lucara Diamond

Som synes så räcker det med att äga de tre stamaktierna som delar ut kvartalsvis för att få en jämn utdelning under årets alla månader.
Notera att ingen maxning av direktavkastning förekommer i denna lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar