fredag 20 januari 2017

Väga A-aktie mot B-aktie

Jag är inte ensam om att med ojämna mellanrum vikta om fördelningen mellan olika typer av aktier i samma bolag. Anledningen till att jag viktar om är enkel: pris per aktie. Oavsett vad den aktuella aktien kostar, så är utdelningen i kronor exakt samma per aktie.

Som exempel kan vi titta på Handelsbanken:
Här finns det en A-aktie och en B-aktie som ger lika stor slant i utdelning. Vanligt är också att det förekommer en viss skillnad i pris mellan A och B-aktierna. Varför inneha den dyrare aktien om du ändå får samma utdelning i kronor som den billigare?
Om prisskillnaden mellan A och B är tillräckligt stor säljer jag den dyrare och köper den billigare. Mellanskillnad kan jag då köpa fler aktier för.

Igår genomförde jag en omviktning i SEB där jag sålde 43 st SEB C aktier och fick 4248 kronor i näven. Därpå köpte jag 44 st SEB A aktier för 4248 kronor.

Såg ni vad som hände där? Precis, jag fick en extra SEB A aktie. Nästan helt gratis!

För helt gratis är det såklart inte. Jag betalade 22 kronor i courtage för transaktionerna. Jag betalade med andra ord 22 kronor för en SEB A aktier som på marknaden kostade 96,55 kronor.

Det förekommer sedan en viss skillnad mellan A och B-aktier såsom rösträtt, men det är inget som man som småsparare i regel behöver bry sig om. Se bara till att omsättningen i den aktuella aktien är på en sådan nivå att transaktionen går smidigt.

Så ta er en titt i portföljerna och se om det möjligtvis kan vara så att ni har några aktier ni med fördel kan vikta om och därmed boosta utdelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar