tisdag 6 mars 2018

Avanza kör courtagefritt på Europahandel

Med anledning av att det är ett år sedan Avanza öppnade för aktiehandel i Europa kan man under dagen handla courtagefritt med aktier från Tyskland, Frankrike, Italien, Belgien, Portugal och Nederländerna.  Mer info om erbjudandet finns här.
Glöm inte att valutaväxlingsavgiften fortfarande kostar och denna tenderar att matcha courtaget. Så man kan i regel säga att erbjudandet ger lite över 50% rabatt på europeisk aktiehandel.

Jag passade på att slå klorna i ett par aktier jag haft i kikaren under en längre tid. Dessa placerar jag inte i Utdelningsportföljen utan i min riskportfölj där jag samlar utländska innehav:

LVMH behövs vid närmare anblick ingen presentation då investmentbolag primärt investerar i bolag som sysslar med exklusiva produkter. Bland dessa märks främst Moët & Chandon, Dom Pérignon, Dior, TAG Heuer och Louis Vuitton. Min tes är att det kommer alltid finnas rika personer, och dessa kommer alltid ha dyra vanor. Det gör LVMH till ett ocykliskt innehav som bör stå sig bra oavsett konjunktur.
Aktien är den mest populära franska aktien hos Avanzas och ägs av 882 kunder. Utdelningen då? Den är relativt klen, med en direktavkastning på 1%. Dock har utdelningstillväxten varit god och ligger för 2017 års utdelning på 25%.

Allianz är Europas största försäkringsbolag och gör det försäkringsbolag för bäst: tjänar pengar. Med en stabil utdelningspolicy där 50% delas ut till aktieägarna har bolaget fin historik bakom sig. I skrivande stund ger detta en direktavkastning på 4,2% för 2017 års utdelning som delas ut i maj.

Så här har utdelningen från Allianz utvecklats historiskt:
Den största risken med att handla europeiska aktier idag är enligt mig valutarelaterad. Euron är dyr och handlas för 10,20 SEK. Kanske får vi snart se en ny toppnotering över 11 SEK vilket var fallet 2009, eller en värdesänkning ner mot 8 kronor som var kursen under sommaren 2012.
Jag köper iallafall dessa aktier för långsiktigt innehav och det finns som bekant inget som slår time in the market.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar