måndag 18 juli 2016

Att sätta ihop en portfölj av investmentbolag

Med risk för att vara lite tråkig tänkte jag slänga ihop en portfölj bestående av (enligt många) det tråkigaste som finns, nämligen investmentbolag. Jag håller dock inte med, jag tycker att investmentbolag är riktigt spännande då de rattas av insatta och erfarna personer som i många fall har producerat väldigt imponerande kurshistorik under åren.

Startfältet:
Berkshire Hathaway Inc Class B
Bure Equity
Industrivärden C
Investor B
Kinnevik B
Latour B
Lundbergföretagen B
Melker Schörling
Ratos B
Svolder B
Traction B
Öresund

Till synes en god blandning av stora och små investmentbolag, eller hur?
Jag väljer att fokusera på investmentbolag som finns noterade på Stockholmsbörsen, så därmed faller Warren Buffets Berkshire Hathaway bort redan där.
Då jag sedan tidigare äger Investor A i Utdelningsportföljen så var detta bolag inget alternativ i en portfölj där jag satsar på kursavkastning istället för utdelning.

Några viktiga aspekter jag tog hänsyn till var följande:
  • Historisk kursutveckling
  • Innehav
  • Substansrabatt
  • Förvaltningsavgift
  • Renommé

Ratos kursutveckling är verkligen ingenting man blir imponerad av. För varje vald tidsperiod på 3, 5 och 10 år har aktien backat. Under senaste årets bear market har aktien tappat cirka 25%, så varför skulle skutan ändra riktning? Ratos ryker direkt.

Inte heller Kinnevik imponerar särskilt mycket rent kursmässigt och bolaget känns lite hattigt med satsningarna på onlinebolag. Även om Anders Borg sitter i styrelsen är det inget som talar för bolaget som jag tycker känns väldigt klent i jämförelse med de andra alternativen. Kinnevik plockas bort.
Även Industrivärden har haft en relativ blygsamt kursutveckling under de valda tidsperioderna. Bolaget har en del intressanta innehav som HandelsbankenICA Gruppen och Skanska som jag dock redan äger i övriga portföljer. Dessutom är bolaget storägare i Ericsson där det gungar rejält och det lockar inte. Industrivärden är i regel ett bra och tryggt/tråkigt bolag men står sig inte helt i konkurrensen och plockas således bort.

Betydligt bättre (för att inte säga strålande) kursutveckling har BureLatour och Öresund haft. Det sistnämnda bolaget har sedan tidigare varit en trevlig bekantskap i Portfolio of Death och kvalar således in som det första bolaget i Investmentportföljen.
Latour har jag fortsatt förtroende för och jag gillar bolagets innehav. Är dock inte lika säker på att detta blir en lika stor vinnare som några av de andra men plockar ändå in Latour för en mindre position i portföljen.
Bure har prisats av Leif GW Persson och det kan man ju välja att se som en stabil köprekommendation. Största innehavet Mycronic går väldigt bra och bolaget har även en del spännande onoterade innehav.

Även de mindre bolagen Svolder och Traction har gått bra. Jag är dock inte så insatt i Traction medan Svolder har ett imponerande brett innehav som inte krockar med mina egna. Svolder välj således in i portföljen.

Därmed återstår bara Lundbergföretagen och Melker Schörling. Båda två mycket stabila och historiskt sett imponerade investmentbolag. Lundbergföretagen som fokuserar på fastighetsmarknaden har även innehav i Industrivärden vilket bidrar till riskspridningen. 
Melker Schörling har hittat rätt med ett antal smala bolag och det tyder på skarpsinne, men även risk. Dock är förvaltningsavgiften såpass låg att bolaget får ses som en välkommen krydda i portföljen. Jag väljer helt enkelt att behålla båda dessa giganter.

Substansrabatten då? De 6 bolag som jag valt ut pendlar rätt friskt i denna kategori, med 3 bolag som handlas med rabatt och 3 som handlas till premie.

BolagSubstansrabatt
Bure Equity19,41%
Latour B−9,97%
Lundbergföretagen B4,52%
Melker Schörling−4,87%
Svolder B11,59%
Öresund−10,14%

Då jag har tänkt mig en trevånig pyramid med två bolag per våning väljer jag ett bolag av varje sort för varje våning. Våningarna i sig bestämmer sedan vikt i portföljen.

Det hela resulterar i följande struktur där Öresund och Lundbergföretagen B väger tyngst i portföljen med dubbelt så stort innehav (44%) som i Latour B och Svolder B (22%).
Fördelningen på mellanvåningen bestående av Bure Equity och Melker Schörling hamnar på 33% av portföljens totala innehav.

3000 kronor tillförs varje månad och fördelningen på denna summa ser då ut som följande:
BolagFördelning
Latour B333 kr
Svolder B333 kr
Bure Equity500 kr
Melker Schörling500 kr
Öresund666 kr
Lundbergföretagen B666 kr

I tillägg till dessa innehav kommer jag lägga in eventuellt överskott i Spiltan Aktiefond Investmentbolag för ytterligare riskspridning.

Nu återstår det bara att månatligen placera medel i portföljen och luta sig tillbaks. Jag återkommer till portföljens utveckling framåt årsskiftet och ska då även revidera innehaven beroende på portföljens värdeutveckling.

2 kommentarer:

  1. Hej Jonas, jag kommer köra en summering av portföljens utveckling kring årsskiftet. Kommer då även vikta om lite i portföljen utifrån dagens läge då MSAB är på väg att avnoteras.

    Så jag säger som Aschberg: Häng mé!

    SvaraRadera