fredag 8 juli 2016

Utdelningsportfölj 2.0

Har nu äntligen tagit mig i kragen och börjat handla utländska aktier i utdelningssyfte. Av skatteskäl är det mer gynnsamt att ha dessa i en kapitalförsäkring istället för på ett investeringssparkonto. Då min primära utdelningsportfölj UP1 ligger på just ett ISK kände jag mig tvungen att starta en KF för just detta ändamål. Lite tråkigt att inte ha allt ägande samlat på ett ställe, får se om jag flyttar över innehavet i UP1 i framtiden.

Så, anledningen till att jag väntade till månadsskiftet juni/juli var primärt av två skäl:
  • Lättare att få överblick på utveckling när det är jämnt halvår.
  • Betalar halva avkastningsskatten på insatta medel.
Med facit i hand kan man se att många av de utländska aktier jag sneglat på för inköp gått upp rejält sedan i våras. Det hade helt enkelt varit mer givande om jag undvikit finliret och handlat dessa aktier när lusten föll på. Men så är det med aktiemarknaden, can't win them all. Tror inte att det kommer spela så stor roll över tid då jag tänker äga dessa över en mycket lång period.

Så snart min nya KF fanns tillgänglig såg Utdelningsportfölj 2.0 (UP2) dagens ljus och följande aktier inhandlades:

Aktie
Inköpspris i $ inkl. courtage
Yield vid inköp
43,67
4,4%
29,07
3,5%
35,69
6,4%
67,20
3,5%

En av de roligaste sakerna med att äga amerikanska aktier är att de har betydligt högre utdelningsfrekvens. De flesta bolag delar ut varje kvartal medan andra t.o.m. delar ut varje månad! Detta gör att man har förutsättningar för att skapa en dividend carpet bombing eller utdelningsbombmatta med kontinuerliga utdelningar varje månad, året runt. Mer om detta fenomen i framtida inlägg.

Jag håller fortsatt ögonen på ett antal aktier som jag tänkt köpa in till UP2 men just nu är dollarn dyr och aktiepriserna lockar inte till inköp. Främst är dessa intressant för inköp:

Johnson & Johnson
Fortum Oyj
International Business Machines Corp
Procter & Gamble Co

Tack vare senaste tidens uppgång har Johnson & Johnson hamnat en bra bit under 3% i utdelning och ligger för närvarande på 2,62%. Då väljer jag hellre att köpa Procter & Gamble Co som verkar i samma marknad men har högre utdelning på nuvarande aktiepris, 3,28%.
Många undrar nog vad tusan International Business Machines Corp är för bolag, men förkortningen IBM är betydligt mer känd. Direktavkastningen ligger just nu på 3,69%.
Fortum Oyj har en mycket direktavkastning på över 7% men där delas det inte ut förrän under 2017, så det brinner inte i knutarna av just detta skäl. Finns dock en fin uppsida i bolaget så jag funderar på att plocka in aktien så snart det ges tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar