söndag 3 juli 2016

Utdelningsportföljen - Summering av första halvåret 2016

Jag startade min utdelningsportfölj i januari 2016 och det är mycket kul att se att portföljen har presterat betydligt bättre än index under första halvåret.


Portföljvärdet har ökat med 3,71% inklusive utdelningar på 1282 SEK så överlag har tyvärr värdet på mitt aktieinnehav gått ner. Utdelningar är allt en trevlig uppfinning, eller hur?! Den stora sorgebarnet i den annars relativt välmående familjen har varit MQ Holding som backat hela 36% under året.

Då 2016 har innehållit en mängd dippar (eller köptillfällen som de även kallas) har det givits flera intressanta möjligheter att öka på i aktier som ryckts med av skrämselhicka. Senaste exemplet var som alla känner till Brexit-omröstningen men det var bara att tacka och ta emot för rean.

Nuvarande utdelningsportföljen innehåller dock endast aktier noterade på svenska marknaden. Jag har länge sneglat på att ta in en bunt utländska papper och idag gjorde jag slag i saken, dock inte utan lite extra ansträngning då jag inte ville ha dessa i en ISK som min nuvarande utdelningsportfölj.
Det fick av skatteskäl helt enkelt bli aktuellt med att öppna en kapitalförsäkring för omedelbara inköp av ett par fina utdelningsaristokrater samt några andra spännande företag med fin utdelningshistorik.

Mer om min utländska utdelningsportfölj kommer inom det närmaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar