fredag 9 mars 2018

Börsveckans utdelningsportfölj 2018

Av någon outgrundlig anledning missade jag att skriva om Börsveckans utdelningsportfölj som presenterades i mitten av januari.
Såhär inför utdelningssäsongen tänkte jag göra bättring och skriva ett par rader om portföljen vars primära mål är utdelningsaktier med bra direktavkastning som dessutom ska ha god potential att utvecklas väl på börsen.

Portföljens bygger även i år på ett par traditionella grundregler som är mycket vettiga att ha i bakhuvudet när man bygger en utdelningsportfölj:
- 10 aktier med direktavkastning på minst 4%
- Positivt utdelningstillväxt
- Utdelningsandel under 100%

Jag har använt gårdagens stängningskurser för att beräkna aktuell direktavkastning och årets portfölj ser ut som följande:

BolagDirektavkastning
Acando4,8%
Axfood4,6%
Betsson6,8%
Byggpartner7,7%
Diös5,2%
eWork4,6%
Nobia9,9%
Nobina5,6%
Oriflame6,0%
Swedbank6,2%
Genomsnitt6,2%

Börsveckan har städat rejält inför årets utdelningsportfölj och jämför vi med fjolårets (som jag skrev om här) ser vi att alla bolag förutom Nobina har bytts ut. Det är tredje året i rad som aktien får äran att vara med i den turbulenta portföljen.
Nobina återfinns även i min egna Utdelningsportfölj tillsammans med 4 andra av Börsveckans innehav. Dessa är Acando, Axfood, eWork samt Swedbank.
Det är bara att gratulera Börsveckan till en fin portfölj som till 50% består av några av mina egna innehav samt hoppas att portföljen även i år lyckas utklassa index. Historik över hur börsveckans utdelningsportfölj presterat årligen hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar