onsdag 27 september 2017

SCAs direktavkastning

Jag sålde idag mitt lilla innehav i SCA då jag för det första vill scopa ner antalet bolag i min utdelningsportfölj, och för det andra så är SCAs kommande direktavkastning höjd i dunkel efter bolagsdelningen där SCA och Essity skiljdes åt.

Jag ser att många misstar sig när de kikar på SCAs direktavkastning som för närvarande ligger på över 8%. Man ska vara uppmärksam på att detta var alltså utdelningen våren 2017, innan bolagsdelningen. Utdelningen som betalas ut våren 2018 kommer alltså vara minst halverad, och däri ligger osäkerheten. Kommande direktavkastning kan hamna på 2% eller den kan hamna på 4%, ingen vet innan bolagsstämman till våren.

Jag har redan Holmen i portföljen och det känns tryggt att ha en fot i skogsindustrin. Det är inte otänkbart att jag plockar in SCA igen när vårens utdelning blir känd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar