söndag 1 oktober 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport september

Årets första höstmånad visade sig bli en riktigt fin start på vad som förhoppningsvis blir en stark slutspurt på börsåret.
OMX30 skakade av sig de trånga sommarshortsen och ökade med 5,9% under september och bromsade effektivt den tilltagande höstdepressionen.
Jag har under månaden kikat en hel del på TA (teknisk analys) och främst glidande medelvärde under vissa parametrar.

Utdelningar
September
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Castellum302241258%
Summa302241258%
Ackumulerad utdelning
20175513
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart7167

På sätt och vis började det även våras för börsutdelningar. Mitt enskilt största innehav Castellum delade ut och det kändes som att det plötsligt var mitten av mars. Inte mycket att tillägga i övrigt.
Snart delar H&M ut resterande belopp sedan även de valda att dela upp utdelningstillfällena. Då jag varken äger Telia eller Tele2 är det inte många senutdelande företag som får äran att bidra till min ekonomiska frihet under återstoden av detta år.

Portföljutveckling
Ja, vad mer kan man säga? Köparna har helt klart återvänt efter semestern och småspararna sätter börssnurr på alla kronor som blev över efter att hela släkten fått glass.
Detta ledde dessvärre till att vi såg väldigt få reatillfällen under månaden men både ICA Gruppen och Axfood fick sig varsin sälj-dänga av förståsigpåarna och där passade jag på att öka rejält.

Även september var en stark månad för Drillcon som, utöver en köprek i Affärsvärlden, även kvalade in med en uppgång på hela 37%! Aktien utgör numera 5% av portföljen och utdelningen har halkat under 4% tack vare uppgången. Med en YOC över 7% känner jag mig inte överdrivet köpsugen men får istället glädjas åt en oväntad raket.
Sämst denna månad var även det en småfavorit som tappade nära 4%. Dedicare är inget stort innehav och kanske läge att öka i denna som sett mycket insiderförsäljning under sista tiden på grund av avgående VD.

Portföljutveckling - 2017
2017 fortsätter fint och jag leder fortfarande över jämförande index. Den odelade optimismen är dock lite obekväm och jag tror att detta kan vara en av de absolut sista uppförsbackarna vi får se denna konjunkturcykel.

Med min nyfunna kunskap inom TA så vågar jag påstå att vi fortfarande är i en redig bulltrend, men jag håller ett nära öga på MA200 även om jag inte tänkt sälja aktierna i min utdelningsportfölj även under en större sättning.
Strategin är oförändrad: köpa kontinuerligt för att behålla under lååång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar