torsdag 6 juli 2017

Ändringar i fondportföljen

Jag månadssparar i en bred fondportfölj och brukar se över mitt innehav varje halvår. Då vi nu är inne i juli kan jag konstatera att merparten av portföljen har presterat bra under året, men jag är lite onöjd med hur US-fonderna har gått på sistone.

Jag byter ut Didner & Gerge US Small and Microcap mot Franklin US Opportunities A(acc)SEK-H1 som har en lägre förvaltningsavgift (1% mot D&G som har 1.6%). Fonderna har utvecklats relativt likvärdigt och det känns som att det kan vara dags att kapa kostnaderna så gott det går.

Jag passar även på att rodda om lite i Sverigefonderna där samtliga fonder presterat bra, men jag är lite överviktad i Spiltan Aktiefond Investmentbolag som utgör ungefär 10% av månadsbeloppet. Jag minskar i Spiltan och låter Avanza Zero få ta plats i portföljen och dela på månadsbeloppet.

I det stora hela har jag genomfört följande förändringar månadssparandet inför andra halvåret 2017:

KöptSålt
Globalfonder
SPP Aktiefond GlobalDidner & Gerge Global
SPP Global Topp 100DNB Global Indeks
Sverige och Norden
Avanza Zero
USA
Franklin US Opportunities A(acc)SEK-H1D&G US Small and Microcap
Asien
Swedbank Robur Access AsienÖhman Etisk Index Pacific

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar