onsdag 5 juli 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport juni

Juni tyngde både index och portföljen, vilket känns ovant efter en sån lång streak av uppgångar. Det gamla ordspråket "sälja till sillen och köpa till kräftorna" gör så påmint, men sill äter man ju även till julbord och kräftor bör man äta så ofta man är i Göteborg, så det är lite svårt att tyda om detta är en vinnande strategi.
Nu kikar vi på hur portföljen mår efter en hård och varm sommarmånad:

Utdelningar
Juni är av tradition en riktigt svag utdelningsmånad, vilket är helt okej då utdelningsfesten ju precis har avslutats. Sen till partyt var Nobina som själv stod för efterfesten denna månad.

Juni
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Nobina372--
Summa372- 100%
Ackumulerad utdelning
20174527
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart6181

Ändring i portföljen
Inga nya innehav under juni, dock halkade HiQ International på ett rejält bananskal där kursen dök ner mot mitt GAV. Detta utlöste en Stop Loss och hela innehållet såldes för att säkra vinsten. Aktien har sedan dess stigit cirka 2% men jag har sneglat på att göra mig av med ett och annat konsultbolag och ödet ville att bilan denna gång skulle falla över HiQ.
Bolaget har i tillägg en någorlunda problematisk utdelning där man istället för likvider tilldelas inlösenaktier som sedan säljs automatiskt på inlösendagen. Inget jag är förtjust i och i sig kanske ännu en anledning att låga HiQ tacka för sig.

Portföljutveckling


Ingen vidare månad för portföljens innehav, men då jag är långsiktig har jag som traditionen bjudit passat på att fylla på under de rödaste av dagar.
Tyvärr står ett enskilt företag för en stor del av det negativa resultatet, då Nobina har raset med cirka 15% under månaden. Läge att fylla på eller ta det lite försiktigare?
Jag kommer kika lite extra på Nobinas resultat och utvärdera om det är köpläge eller ej i aktien som står för cirka 4% av innehavet.
Index backade strax över 2%, så jag tycker inte att det är någon katastrof direkt. Många kommer nog gissa att toppen är nådd för denna bullmarket, men glöm inte att sommarmånaderna brukar vara relativt klena och det är absolut inte omöjligt att juli kommer bli en röd månad den med.

Portföljutveckling - 2017


Portföljen ligger en del bakom index inklusive utdelningar, och ser till min förskräckelse att Avanza Zero har avkastat bättre än min portfölj hittills i år! Hade det inte varit för att aktier är en rolig hobby så hade det inte känts något vidare.
Vilken lärdom ska man dra av detta då? Jo, att det kanske är smart att säkra med lite större bolag som ankare först och främst. Indexdrivande bolag som även delar ut hyggligt är ju själva grunden för en stabil utdelningsportfölj, och jag kommer först och främst öka på dessa under resten av året.
Anledningen till att jag har en del mindre högutdelande bolag och preffar är att jag kände att jag ville kickstarta flödet av likvider för att kunna köpa stabilare aktier med lägre direktavkastning. Det är i sig nästan omöjligt att avgöra när jag har "nog" med pengar för att ta steget mot stabilitet, men jag tycker att redan nu kan vara en bra tidpunkt att förbereda sig för våren 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar