onsdag 19 juli 2017

Swedish Match gör (återigen) entré i portföljen

När jag i slutet av förra millenniet fyllde 18 fick jag några aktier av min far. Dessa var Swedish Match. Jag var vid denna tid helt ointresserad av aktier men de låg där och puttrade på i min VP-konto under flera år.
Det blev till slut en slant som jag kunde plocka ut när jag några år senare som nyutflugen var på ungkarlsäventyr i Göteborg. I och med detta började jag dock så sakta få upp ögonen för aktiehandel.
Swedish Match har sedan dess förblivit ett stabilt bolag, och jag ämnar nu göra bot för att jag sålde aktierna för 15 år sedan.
Med bakgrund till DIs lågriskportfölj jag skrev om förra veckan så bestämde jag mig för att plocka in Swedish Match. Aktien gör sig helt enkelt väldigt bra som utdelningsaktie, främst på grund av de frekventa bonusutdelningarna (som man såklart inte får ta för givet).

Frånsett bonusutdelningar så direktavkastar aktien 2,9% vilket inte är så högt. Men jag anser att man får ta en liten lägre direktavkastning av flera orsaker:
  • Stabilt bolag
  • Aldrig sänkt utdelningen
  • 20 år av bibehållen eller höjd utdelning
  • God utdelningstillväxt
  • Dominerar sin bransch
  • Stor möjlighet till fortsatta bonusutdelningar
Många har invändningar mot Swedish Match främst på grund av den moraliska aspekten. Jag är dock inte förtjust i det överförmynderi som många av världens stater bedriver och jag anser att det är fritt fram för alla att göra vad de vill med sin kropp. Ingen som brukar tobak idag är ignorant över tobakens effekter och så är det med den saken.

Nu när jag ändå är inne på ämnet moralism så tyckte jag att veckans Börspodden med inriktning på "spelaktier" (det heter betting, kom igen nu för tusan) var mycket intressant. Betting är ingen bransch jag för närvarande täcker i min portfölj, men Kindred Group verkar vara en aktie som kan passa bra för utdelningsinvestering.

Vad har Swedish Match och Kindred gemensamt förutom den moraliska aspekten? Jo, båda påverkas nämnvärt inte av konjunkturen! Oavsett världssituation så kommer folk fortsätta snusa, röka och gamlba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar