fredag 1 september 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport augusti

Äntligen är augusti och semestermånaderna över! Har vi tur kanske vi även har sett slutet på den nedgång som spökat sedan juni. Men jag ska inte klaga, det har varit en hel del fina rea-dagar och jag förväntar mig att det kommer bli lite skakigt under hösten, även om vi lär se en generell uppgång under resten av året.

Det är nu skönt att kunna blicka framåt mot några månader med stadig utdelning. Augusti var ordentligt snål på den fronten och sammanlagt blev det knappt ett halvkilo västkustkräftor i utdelning.

Utdelningar
Augusti
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Akelius Pref10025400%
Volati Pref90--
Summa19025760%
Ackumulerad utdelning
20174982
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart6636

Ändring i portföljen

Inga nya innehav inköpta under månadens gång. Jag har som sedvanligt fortsatt månadsinköpen, men ökat i primärt stora, stabila bolag som Investor, Castellum, Nordea och Swedish Match. Även Skanska och Ica som handlats ner ordentligt har jag passat på att öka i till rea-pris.

Portföljutveckling
Augusti bryter den nedåtgående trenden och smockar samtidigt till jämförande index. Avslutande vecka som präglades av bland annat skrämselhicka a la Nordkorea gav en fin slutspurt på månaden.

H&M har fortsatt tappa (handlas idag under 200-kronor) och leder nedgången i portföljen med dryga 8 procent. Drillcon har varit månadens bästa innehav med en uppgång på 20 procent.

Portföljutveckling - 2017
Utdelningsportföljen har presterat riktigt fint under 2017. Anledningen till detta kan vara min strategi att köpa på rea-dagar, min diversifiering mellan stora, stabila bolag och uppstickare med lovande utdelningsutsikter.
Hur som helst, alltid kul att prestera bättre än index men samtidigt som man kan glädja sig över uppgången så grämer man sig att man inte köpte mer när det var billigare. Win-win oavsett, går det ner köper man mer! Enkel grundregel som tåls att upprepas gång på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar