fredag 16 november 2018

Årets sista utdelning + ny milstolpe nådd!

Idag trillade höstens utdelningen från H&M in på depån och därmed är årets alla utdelningar inkasserade! Det är en bitterljuv känsla med en uns av separationsångest. Det kommer trots allt stå 2019 i kalendern innan det är dags för nästa omgång utdelningar att knacka på dörren i januari.

En uppsida är att jag nu kan stänga utdelningsboken för i år och årets alla utdelningar summeras till 11 007 kronor! Jag är väldigt nöjd med den summan då den med god marginal överstiger mitt initial mål på 10 000 kronor som jag satte i början av 2018.
Faktum är att jag redan under vårkanten såg att jag utan problem skulle nå 10 lax. I ett inlägg från april reviderade jag summan till 11 000 kronor vilket skulle bjuda på en betydligt mer intressantare match.

Att nå över 11 000 kronor visade sig bli en mycket större utmaning är jag först trodde. Utdelningssäsongen var då i full gång och därmed hade en stor del av årets utdelningar redan klarats av. Tack vare att mina största innehav Castellum och Investor under senare år valt att gå över till interimsutdelning fanns det dock ett gyllene tillfälle att återinvestera inkomna utdelningar i dessa favoriter och få valuta för pengarna redan efter 6 månader.

Men allt det ligger nu i det förflutna och vi riktar in oss på framtiden! Vad kan 2019 tänkas ge, förutom ekonomisk turbulens och eventuellt en börskrasch?
Jag tar det säkra före det osäkra och säger: minst 11 000 kronor i utdelningar. Räknar vi med en utdelningstillväxt på 10%, vilket inte alls är orimligt med de bolag jag har i portföljen, har jag 12 000 kronor inom sikte. Lägg därtill avkastning från månadsinköpen och vi närmar oss 15 000 kronor.
Det ska bli spännande att se hur det ser ut om ett år! Men glöm inte att det vi gör nu är det som räknas, även i det långa loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar