söndag 4 november 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport oktober

Oktober blev den sämsta börsmånaden på 7 år, så vem behöver Halloweendekorationer när OMX30 backat med nära 8% på en månad? Det räcker att sätta upp röda grafer på väggarna och klä ut sig till kronofogde. Läskigare än så kan det knappast bli för vuxna människor.
När det såg som mörkast ut undrade såklart alla om det är nu kraschen kommer? Det enda man vet är att för oss som gillar att köpa aktier på "rea" kändes det snopet när det en vecka senare var slutrea på hela sortimentet. Och där stod man plötsligt med sina betydligt dyrare billiga aktier. Knepigt är ordet.
Det är vid sådan här sjögång som det känns bra att vara långsiktig investerare med fokus på stabila utdelningsbolag.

Ändringar i Utdelningsportföljen:
En av orsakerna som nämns ligga bakom oktoberfesten är väntade räntehöjningar. Vi har med allra största sannolikhet sett bottennivån på räntorna. Att index får spader då kapitalet söker sig ifrån börsen till mer säkrare tillgångar som räntor må så vara. Men en aspekt för oss utdelningsälskare som sällan nämns är hur höjda räntor kommer påverka preferensaktier. Höjd ränta kommer innebära lägra kurser på dessa papper. Utöver detta är det viktigt att ha koll på inlösenkurser på dina preffar.

Med årets samtliga utdelningar inkasserade har jag påbörjat en exit i Klövern Pref. I Utdelningsportföljen finns även Akelius Pref och Volati Pref. När årets sista utdelningar från dessa preffar trillar in kommer jag antagligen fundera över om det är värt att ligga kvar. Visst är direktavkastningen på 6% lockande men säkrare tillgångar som våra svenska storbanker ligger i stort sett på samma nivå. Och då kan man även hoppas på utdelningshöjningar, något som garanterat inte preferensaktier kommer erbjuda.

Utdelningar:
Under oktober passerade jag 10 000 kronor i mottagna utdelningar för 2018. Väldigt kul att nå denna milstolpe som även var mål för året! Det var egentligen ingen tvekan om att denna nivå skulle nås, och för ett antal månader sedan justerade jag därmed målet till 11 000. Vi får se hur det slutligen ser ut när året ska summeras i början av januari.
I övrigt är det inte mycket att kommentera: stabila interimsutdelare som Hemfosa och Telia får sällskap av extrautdelningen från Resurs.

Oktober
Aktie20182017Ändring i %
Hemfosa12584149%
Klövern Pref1001000%
Resurs20675275%
Saltängen10081123%
Telia33285391%
Summa863425203%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
201810445
Summa sedan portföljstart18315

Bästa innehav:
Precis som jag skrev i tillbakablicken förra veckan så krossade ICA Gruppen allt motstånd med att släppa en riktig brakrapport. Faktum är att ICA var en av de få aktier som höll sig relativt stabil under denna turbulenta månad. En säker hamn när det blåser storm på börsen? Kanske det. Marknaden tackar iallafall aktien med att skicka upp den hela +15% under oktober månad.

Sämsta innehav:
Skanska fortsätter att underprestera och aktien har nu tagit över platsen från H&M som portföljens absoluta olycksbarn. Aktien backade inte mindre än -17% under månaden, och det finns fler orsaker till detta än jag orkar rabbla upp här. Det är bara att konstatera att det är inte guld och gröna skogar i byggbranschen just nu. Jag behåller dock aktien då jag på sikt tror på bolaget.

Utdelningsportföljens utveckling:
I början av oktober såg läget tämligen ljust ut och Utdelningsportföljen nådde över den gyllene gränsen på 250 000 i samlat värde. Dock backade portföljens värde innan stängning och därmed ogiltigförklarades detta tillfälliga glädjeskutt. Om värdet legat över 250 000 när börsen stängt för dagen hade denna milstolpe gått till historien som ett av mina uppnådda sparmål.
Året har än så länge varit mycket händelserikt och även om jag brukar framhäva att jag ser fram emot röda dagar som erbjuder bra köptillfällen så är det inte utan att man börjar känna sig lite nervös inför framtiden. Marknaden provar tydligt gränserna, och förr eller senare kommer det en anledning till ett riktigt ras. Om vi fortsätter upp från dessa nivåer spär det endast på fallhöjden och det är nog dags att börja tänka aningen mer defensivt och ocykliskt och dra ner på riskerna där det går.
Jag är åtminstone höjd över att Utdelningsportföljen än så länge lyckats överprestera jämförande index.

2 kommentarer:

  1. Grattis till utdelningar!

    Även jag deppar över att få se mitt mål raseras. Jag hade passerat 300 000:- men efter senaste insättningar borde jag legat avsevärt mycket högre, men har backat till 291 000:-

    Jag har inte köpt enskilda aktier på för hög kurs innan det stora braket, utan jag passade på att vikta om mot fonderna istället - detta för att senaste halvåret präglats av för mycket oro på marknaden. Vi får se när börsen vänder, det gör den alltid.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag har kvar mina preffar. Det är cashflow som behövs när börsen vänder. Preffar är ju lite mer säkrare än aktier när det kommer till utd.

    Hälsnignar Tandläkaren

    SvaraRadera