måndag 1 oktober 2018

Utdelningsportföljen - Månadsrapport september

Hösten börjar så sakteliga ta ett stadigt grepp om Sverige och i mina trakter har temperaturen letat sig lite väl nära nollan. Det ser mer och mer ut som november när man tittar ut genom fönstret. Då är det inte så konstigt att man hellre fixerar blicken på börsskärmen och drömmer om framtiden som förhoppningsvis är både solig, varm och full med förgyllda utdelningar!

Ändringar i Utdelningsportföljen:
När Kindred Group föll under MA200 i samband med rapporten för Q2 tänkte jag inte så mycket på det utan var säker på att kursen skulle repa sig. Det gjorde den tyvärr inte, och från 113 kronor gick den så sakteliga ner mot mitt GAV på 103 kronor.
En aktie som både befinner sig under MA200 och riskerar att lysa rött i portföljen ska ut. Sagt och gjort, jag avyttrade hela mitt innehav i Kindred och går därmed miste om en utdelningsaktie som haft en hög utdelning på runt 6%. Jag fick åtminstone ta del av en utdelning från Kindred och tackar för den tid vi fick tillsammans men blickar nu framåt.
Kindred utgjorde 2,5% av Utdelningsportföljen. För tillfället har jag ingen bubblare som väntat på en ledig plats, utan jag investerar det frigjorda kapitalet i främst Investor och Telia. Detta delvis för att kunna ta del av bolagens utdelningar som kommer senare under hösten. I övrigt tuffar business på as usual.

Utdelningar:
Mitt största innehav Castellum var ensamma om att dela ut under september. Klövern pref hade förvissa X-dag under sista veckan i september men utdelningen trillar in först i början av oktober.
Jag hänger dock inte upp mig på att se en jämn ström av utdelningar under hela året, så som jag sett att många andra investerare prioriterar. Det kan lätt bli att man plockar in en aktie som inte är fullt lika bra bara för att kunna lägga vantarna på en utdelning som inkommer under en udda månad.
Skistar är ett exempel på detta. Aktien får gå som den vill men det som verkar locka de flesta är att de delar ut i december, vilket inte är ett specifikt mått på kvalitet. Jag räknas samman alla mina utdelningar i slutet av året och då spelar det absolut ingen roll vilken månad bolagen delat ut.

September
Bolag20182017Ändring %
Castellum427303141%
Summa427303141%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
20189582
Summa utdelningar sedan portföljstart17452

Bästa Innehav:
Vilken revansch för H&M! Aktien har fullkomligt exploderat under de senaste veckorna och kursen har rusat med 33%. Bakomliggande faktorer är rykten kring Perssons planer på att köpa upp hela bolaget samt rapporten för tredje kvartalet. Många, däribland jag själv, är nog lättade över att se aktien återta förlorad mark samtidigt som jag är lite sur för att jag inte hade fler aktier i min portfölj. Det återstår att se om H&M-skutan har vänt på riktigt eller om det bara är en tillfällig glädjepsykos som drabbat marknaden.

Sämsta Innehav:
En annan sida av retailmyntet får vi från Zalando där bolaget vinstvarnade i mitten av månaden. Detta påverkade Kinneviks som är majoritetsägare i bolaget och aktien föll brant och slutar månaden på minus 11%.
Zalando utgör 15% av hela Kinnevik och det är ju inte så att klädbolaget gått i konken. Jag ser det här som ett fint köptillfälle och passar på att fylla kappsäcken med Kinnevikaktier till stor substansrabatt. Som en liten bonus har direktavkastningen för första gången på länge letat sig över 3%.

Portföljens Utveckling:
Portföljen får se en marginell nedgång denna månad och därmed bryts den positiva trenden där värdet ökat 6 månader i rad.
September bjöd på en rejäl krabbgång som jag passade på att utnyttja. Det kan kännas lite svårmotiverat att köpa aktier i bolag som delar ut om mer än 6 månader, men man kan ju alltid roa sig med att göra kalkyler över hur stor utdelning man kommer få för dessa investeringar. Det är som sagt dags att börja planera för utdelningssäsongen 2019 och dipparna som varit under september är bra tillfällen att köpa aktier "på rea".
Utdelningsportföljen nådde nytt ATH i mitten av augusti men sedan dess har värdet backat en aning. Sett på året så innehar portföljen en marginell ledning över jämförande index. Den senaste tiden har även kronans värdering stärkts och det ska bli spännande att se vilken effekt detta kan få på den svenska börsen.
Traditionellt brukar hösten vara en stark börsperiod men efter sommarens finfina utveckling kanske det är dags för en andningspaus. Kommer det en uppgång även efter det, eller är vi inne på sista spurten i denna börscykel? Frågorna är många och det finns bara en sak man kan vara säker på: att "experterna" inte vet mer än du eller jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar