tisdag 29 maj 2018

Veckan som gick: Vecka 21

Det börjar bli mer regel än undantag att veckorapporten trillar in lite senare än tänkt. Jag skyller som vanligt på den spanska värmen som härjar på våra breddgrader och att det är helt okej att både ta siesta på obestämd tid och skjuta upp saker till mañana.

Bästa Innehav:
Lite mer än hälften av portföljens bolag slutade veckan på plus och bäst av dessa var eWork som utan synbar anledning gick upp 6,5%. Kursen är på god väg att klättra upp för att bryta MA200 och innan dessa hänt kommer jag inte känna någon brådska med att fylla på i bolaget som utgör 2,5% av portföljen.

Sämsta Innehav:
Kinnevik höll i veckan stämma och efterföljande exdag. Utdelningen fastslogs till 8,25 kronor vilket gav en relativt blygsam direktavkastningen på 2,6%. Kursen var inte opåverkad av börsklimatet och aktien gick under veckan ner med 5,4%. Jag är inte orolig då inget fundamentalt har ändrats i bolaget så jag passar på att fylla på i det välskötta investmentbolaget.

Portföljens Utveckling:
Det råder skrämselhicka på börsen och det har blivit ett par dagar då index lyst rött. Jag har en idé om att man bör köpa sina aktier innan den 25e då massorna får lön då detta tillförande av kapital bör göra att traditionella utdelningsaktier handlas upp.
Just vecka 21 var det dock inget problem att köpa till reapriset då det verkar som att många säljer till sillen, trots att de fått skatteåterbäring och allt sådant som används till semesterpengar.
Utdelningsportföljen klarade sig dock bra om man jämför med motsvarande index, och då ska man även räkna med Kinnevik som avyttrade utdelning som ännu inte kommit in på kontot.
Det är möjligt att vi går en dyster börssommar till mötes, vilket gör att det är lätt att hålla sig från ytterligare inköp. Jag kör dock vidare på min strategi och fyller som vanligt på med bolag varje månad, vilket ger ypperlig nattsömn oavsett börsklimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar