onsdag 1 november 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport oktober

Utdelningsportföljen sprider efterlängtat ljus i höstmörkret. Oktober visade sig bli en skapligt fin börsmånad, även om det inte bjöds på överdrivet många rea-dagar. Trots att portföljen fick däng av jämförbart index så är det skönt att se att senaste veckornas väl mottagna rapporter ger stöd åt börsens höga värdering.
Det är nu endast 4 månader kvar tills utdelningssäsongen sätter igång på allvar, och det är dags att börja ta plats inför vårens utdelningsfest.

Ändringar i portföljen
Som tidigare kommunicerat så sålde jag mitt innehav i SCA, då jag siktar på att öka i Holmen istället. Även BillerudKorsnäs är ett intressant bolag som jag funderar på att plocka in. Det hela hänger lite på vilket direktavkastning SCA kommer ge till våren. Mer om detta efter årsstämman!

Jag sålde även mitt innehav i ABB, då jag redan äger detta bolag via Investor. Jag passade även på att introducera Kinnevik i portföljen då jag vill ha ökat innehav i investmentbolag. På köpet får jag bland annat Tele2, MTG och Zalando och det är skönt att slippa äga dessa bolag var för sig.

Telia gjorde under oktober en comeback i portföljen. Jag sålde av bolaget i våras efter att de sänkte utdelningen. Nuvarande läget framstår som mer lockande då de verkar fått ordning på diverse brottsmål bolaget varit inblandat i. Didner & Gerge har även gått in tungt i Telia vilket känns som en bra referens för att bolaget har framtiden för sig.

Utdelningar
Oktober
BolagUtdelning 2017Utdelning 2016Ändring %
Hemfosa84--
Klövern Pref100--
Saltängen8137219%
Telia Company8514260%
Summa350179196%
Ackumulerad utdelning
20175863
20161654
Summa utdelningar sedan portföljstart7517

En väldigt händelserik månad inom fastighetsbranschen, som räddar utdelningsportföljen samtidigt som stamaktierna är hårt pressade av en förmodad bostadskrasch. Hur detta påverkar Saltängens ICA-lager kan man ju fundera över?
Jag valde att plocka in bland annat Telia i portföljen igen. Anledningen till att jag inte valde Tele2 är för att jag vill ha bolag som delar upp utdelningarna vid fler tillfällen under året, dessutom äger jag Tele2 via Kinnevik som även den introducerades i portföljen under oktober. Telias oktober-utdelning hjälpte dessutom till att lyfta en annars så snål månad.

Portföljutveckling
Nordeas och Swedbanks rapporter hjälpte till att sänka månadsresultatet i Utdelningsportföljen. Även SEB fick sig en törn. Det behöver knappast nämnas att jag passade på att fylla på i samtliga. Nordea håller jag för övrigt på att flytta till KF med anledning av bankens flytt till Finland.

Portföljens nyare innehav Kindred och Swedish Match stod för portföljens ljusglimtar. Kindred drog uppåt 15% och Swedish Match 10%. Lite synd att jag inte hunnit köpa mig fullinvesterad i dessa bolag efter att jag valt att plocka in dem, men det är å andra sidan skönt att se att man inte är helt ute och cyklar med investerarinstinkterna.
Även Coor hade en bra månad och gick upp runt 13%. Den aktien ligger jag redan fullinvesterad i så det börjar nästan bli ett lite oviktat innehav.

Sämst innehav denna månad är ännu en gång Dedicare följt av eWork samt tidigare nämnda banker. Jag avvaktar ytterligare inköp i dessa aktier innan jag ser att MA200 gett köpsignal om bättre tider.

Portföljutveckling - 2017
Jämförbart index knappar in på Utdelningsportföljen. Även om mitt mål inte är att slå index är det ju kul att ha nåt att jämföra med. Inte så mycket mer att säga om utvecklingen: börsen är på bra humör och köparna finns där ute.
Många av mina aktier är populära utdelningsaktier så visst är det en form av uppvärdering som kan slå mot GAVet i det långa loppet. Men det är precis det jag får påminna mig själv om: det är det långa loppet som räknas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar