torsdag 16 februari 2017

Starbreeze i det långa loppet


Svenska dataspelsutvecklaren Starbreeze är i grund och botten en bidragande orsak till att jag blev intresserad av aktier. Jag har alltid haft ett stort intresse för dataspel och när jag insåg att man faktiskt kunde tjäna pengar på kunskap om dataspelsbranschen (istället för att bara spendera) i form av aktier var det en bra grogrund för börsintresset.

Sommaren 2007 släppte Starbreeze The Darkness, och spelet bokstavligen flög av hyllorna och detta syntes såklart i aktiekursen som mer än dubblades. Starbreeze var på denna tid en mycket cyklisk aktie då bolaget på egen hand utvecklade ett spel, vilket är en process som tar flera år. Efter The Darkness-hypen föll kursen tillbaks men alla som var med på det tåget hade sedan dess bolaget under lupp inför kommande spelproduktioner.

Inte minst utvecklingen av spelet som gick under det kryptiska kodnamnet Projekt Redlime var mycket spännande att följa. Det enda som var känt om spelet var att Electronic Arts betalade Starbreeze för att skapa en modern version av ett gammalt EA-varumärke.
Spekulationerna haglade både kring vilket varumärke det var och när det skulle utannonseras. Aktien drog alltid iväg inför större spelmässor då man trodde att det var dags för en fet trailer för det kommande, okända spelet.

Helt oberoende av någon större spelmässa utannonserades plötsligt Syndicate en dag i september 2011, och aktien tog ett glädjeskutt som följdes av flera månader av trailers inför spelsläppet som skulle ske i början av 2012. När spelet tillslut kom blev det inget vidare mottagande från varken kritiker eller kunder, och besvikelsen var påtaglig i bolaget. Här kan man markera slutet för Starbreeze, som studion varit upp till denna punkt. Grundarna och många av de mer erfarna utvecklarna på Starbreeze lämnade studion och grundade istället Machine Games, som fortfarande huserar i Uppsala.

Overkill, en studio bestående av de drivande krafterna bakom den nyligen nedlagda Stockholmsstudion Grin, steg in i Starbreeze och bolagen slogs ihop. I grund och botten tog Overkill över varumärket Starbreeze och flyttade detta till Stockholm. Och det är det bolag vi känner som Starbreeze idag.

Starbreeze har gjort en smått otroligt förvandling och resa sedan dess. Starbreeze utvecklar nuförtiden inte bara många spel parallellt, utan agerar även utgivare åt andra studior. Bolaget utvecklar också tillsammans med Acer och IMAX virtual reality-hårdvara i form av StarVR, och har på sistone även köpt upp ett flertal lovande studior världen över.

I rapporten som kommer idag kan vi se att Starbreeze har dubblat resultatet under 2016, och många lovande projekt är på gång. Helt klart en mycket spännande aktie och ett spännande bolag som ligger rätt i tiden, med fingrarna nere i två framtidssyltburkar: VR och mobilspel.


Grafik från EFNs Börsluch där Starbreeze lyftes fram. Ni kan se inslaget här.
Länk till rapporten hittar ni här och jag ser fram emot att följa Starbreezes resa i minst ytterligare ett decennium!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar