onsdag 1 februari 2017

Utdelningsportföljen - Månadsrapport Januari

Sammanfattning över årets första månad som har varit väldigt knaper sett till både utdelningar och snömängd!

Utdelningar
Januari är inte den roligaste månaden då väldigt få bolag delar ut. Man får trösta sig med preferensaktier och fastighetsbolag.
Tyvärr så missade jag att köpa Hemfosa Fastigheter och Volati Pref i tid för att ta del av utdelningarna för januari. Även Balder Pref har seglat upp på radarn som ett intressant innehav som delar ut under denna månad.

Utdelningar januari
Klövern pref
30
Saltängen Property Invest
49
Summa januari
79
Summa utdelningar 201779
Summa utdelningar sedan portföljstart1733

Ändringar i portföljen
Utöver de konstanta inköpen spridda över hela portföljinnehavet så har jag under månaden stuvat om lite i portföljen. 
Jag har plockat in ett par högutdelare som dessutom delar ut kvartalsvis. Nordea gör en återkomst som jag hoppas ska bli triumfartad, medan jag säger tack och adjö till MQ och AstraZeneca

Då jag fortfarande ligger i startgroparna med portföljen finns det två saker jag vill belysa: experimentering och kapitalbyggnad.
Jag är inte helt främmande till att känna mig fram med mindre poster i bolag som jag tror kan bli ett bra innehav över tid, men jag drar mig även ur snarast om jag vädrar motstånd.
Jag behöver såhär i starten av min resa bygga kapital mer aggressivt för att med tiden kunna vikta om detta till mer stabila utdelningsaktier. Därför byter jag ut två välkända bolag mot innehav som genererar högre direktavkastning.

KöptSålt
Hemfosa FastigheterAstraZeneca
NordeaH&M
Volati PrefMQ
Telia

MQ har jag under en längre tid (läs senaste året) velat bli av med och lyckades sälja till ett helt okej pris strax innan rapporten. Resultatet blev en förlust på -14% (211 kr).
Både H&M och Telia har jag minskat i till och från. Jag behåller dock en andel för att se vad som sker då jag hoppas att det hela vänder för båda dessa "folkaktier".

AstraZeneca som jag plockade in under hösten 2016 fick lämna portföljen då läkemedelsbranschen i stort stöter på problem främst från USA. Utdelningen lockade men innehavet var en chansning som resulterade i en vinst på 1,7% (42 kr).

Portföljutveckling


Januari har varit en gynnsam månad som erbjudit några sura börsdagar då jag har köpt för fullt. Många fina rapporter har inkommit från några av mina störta innehav och detta har i stort sett räddat månaden som annars var nästintill fri från utdelningar.

Nu sätter vi full fart mot februari där ett par-tre preferensaktier i portföljen är ensamma om att dela ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar