onsdag 6 juni 2018

Riskportföljen når historisk milstolpe

Idag firar vi som bekant svenska flaggans dag! Men inte nog med det, jag tänkte även tillägna några rader åt min riskportfölj, som - precis som namnet antyder - består av aktier med högre risk och kortsiktiga innehav. Riskportföljen står således i skarp kontrast mot Utdelningsportföljen, som främst består av trotjänare som jag planerat att äga över väldigt lång tid framöver.

Riskportföljen, som startades 2009 och fick det internt humoristiska namnet Portfolio (of Death), var min första kapitalförsäkring och det var underbart att gå ifrån den stela VP-depån. Detta var alltså innan Investeringssparkontot gjorde sin entré på marknaden. KF:ens uppbyggnad uppmuntrade till många köp och säljposter hit och dit då man slapp redovisa alla transaktioner i deklarationen. 
Och visst blev det en hel del transaktioner i både mer eller mindre lyckade bolag. Man kan lugnt påstå att jag begått alla nybörjarmisstag man kan begå, och det är jag tacksam för idag. Jag tror det är  Warren Buffett som sagt "Lär av dina misstag, du har betalat för dem", och det är väldigt sant.
Anledningen till att jag tar upp detta just idag är att igår kväll, efter att den kanadensiska börsen öppnat, nådde Portfolio (of Death) för första gången över 100,000-kronorsnivån. Det tog en väldans massa år, med tanke på att jag startade portföljen för mer än 9 år sedan, men jag ser den nådda milstolpen som ett kvitto på hur jag utvecklats som investerare och det är en hobby man aldrig blir fullärd i.

Kikar man igenom portföljens historik finner man en salig blandning av uppstartsbolag som inte längre finns kvar på börsen, stabila giganter som gjort ett kort sommargästspel, samt en och annan senkommen raket som såldes av för tidigt. Jag orkar inte räkna alla aktier som gästspelat i portföljen, men en snabb uppskattning ger ett antal på ungefär 130 olika aktier och värdepapper.

Inom ämnet aktieraketer, vad sägs till exempel om G5 Entertainment som jag hösten 2010 köpte på 9 kronor och handlade i fram till 2013 då jag sålde av hela innehavet på 50 kronor. Kursen halverades under åren som följde, men 2017 hände något och aktien stängde igår på 573 kronor.
Här kommer det stora OM:et. Om jag varit långsiktig och behållit mitt ursprungliga innehav genom ut och skur i över 5 år hade mitt innehav gått upp med ungefär 11 000%. En inte helt obetydlig utveckling:
Nuvarande innehav då? Inget av dessa bolag har funnits i Portfolio (of Death) mer än 18 månader, men av aktierna som för tillfället huserar i portföljen är det Aurora Cannabis Inc som utvecklats bäst med 234%, samt sektorkollegan Canopy Growth Corps som ökat med 187%. 
Även Paradox Entertainment har gått bra under året, och ligger för tillfället 215% upp tätt följt av THQ Nordic på 152%.

Nu är det dock dags att ta del av festligheterna till ära för Sveriges nationaldag, och jag som har minst två anledningar att fira denna dag får väl passa på att utbringa en skål för en solig börssommar! Portfolio (of Death) får vi höra mer om när den når 200,000-kronor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar