tisdag 15 augusti 2017

Farbror Fri inspirerar!

Häromveckan kom ett nytt poddavsnitt av Kapitalet som gästades av Fantastiska Farbror Fri.
En mycket inspirerande man som med ett avslappnat intryck redogör för sin filosofi och strategin där man multiplicerar sina årliga utgifter med 24 för att få den summa som man ska kunna leva på under resten av livet, så länge man årligen inte plockar ut mer än 4% av portföljens värde.

Kort och gott, en väldigt trevlig genomlyssning som starkt rekommenderas för lite motivation.



Podden debatterar inte specifika aktier mycket men Farbror Fri hintar dock om hur han och hans familj har planerat sina investeringar. Efter lite grävande lyckades jag hitta hans portfölj och den ser ut så här:
Detta är då den defensiva varianten som är tänk ska hålla i ur och skur och behålla värdet för att man ska kunna leva på den. Portföljen kan därmed bäst beskrivas som en frihetsportfölj (vissa skulle nog även kalla den för fegisportfölj).

Det är med andra ord ingen tillväxtportfölj som undertecknad är mest intresserad av men jag tycker att strukturen är mycket tilltalande:
Tre stora mångfacetterade innehav som stabil grund följt av innehav i tre stabila (och livsnödvändiga) sektorer.
Helt klart något att ha i bakhuvudet när man inventerar sin utdelningsportfölj!

Jag har ännu inte kommit mig för att investera via Lendify, även om jag kikat lite på det alternativet. Jag har även tittat på Trine och deras lösning för utvecklingsländer och den tilltalar mig absolut mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar