fredag 25 augusti 2017

Löning + aktieköp = <\3

Idag är det månadens heligaste dag, det är nämligen återigen dags att beskåda den helgade löneutbetalningen!
Om man som jag spenderar en del tid på sociala medier så ser man att det diskuteras en hel del kring vilka aktier man ska köpa nu när man han lite likvider att sätta sprätt på. Men är det verkligen smart att köpa när alla andra köper?

Till att börja med: Måste man vänta till löning för att ha pengar över till aktier är det inte rätt ställt med privatekonomin. Man ska absolut inte ha alla sina pengar på börsen, och jag tror inte att rätt taktik är att kasta sig på köpknappen så fort det finns lite pengar till övers.

Sommaren har varit ack så hård mot stackars Stockholmsbörsen. De tre senaste månaderna OMX30 tappat nära 6%. Dock stängde börsen idag upp 0,2%. Var det kanske så att dagens tillströmning av lönepengar lyfte marknaden över nollan?
Personligen köper jag bara dagar när börsen är sur. Det kan även röra sig om enstaka aktier som tar rejält med stryk, som när ICA föll 6% i mitten av augusti. Då har jag svårt från att hålla köpfingrarna borta. Motsvarande reaktion får jag när börsen drar uppåt, då är det inte kul att köpa en aktie som dagen innan var betydligt billigare.

Jag köper helt enkelt hellre dagar när börsen går ner, och således dagar när folk säljer. Det finns ingen osexigare än att hänga på det gladlynta aktietåget som ska göra alla rika och tillsammans kasta in sina stålar för att elda på lokomotivets ångmotor. Så, hur ska man göra då? Finns det kanske vissa dagar då folks brist på likvider är benägen att sänka börsen?
Bortsett från storspelarna vars likvider dominerar börsen är det inte helt ointressant att kolla småspararnas bidrag till dess omsättning. Kan det rent av finnas vissa dagar då det är mer gynnsamt att köpa aktier än andra?

Det skulle med andra ord innebära att vissa datum går börsen sämre än andra. Jag är säker på att den 25e inte är ett av dessa datum. Vilka andra dagar får folk generellt mer pengar i plånboken? Undvik dessa och du får fram ett antal datum: 6, 10, 22, 15 och 17 enligt ett antal källor (bland annat Privata Affärers Björn Eckert som hävdar att börsen överavkastar kring månadsskiften).

Jag läger ingen vetenskaplig grund i detta men det kan vara värt att ha i åtanke. Time in the market or timing the market i all ära, men jag brukar försöka göra mina inköp mellan den 10-20 varje månad av just denna anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar