måndag 17 april 2017

Uppföljning i investmentbolagsportföljen!

Den 14e juli 2017 startade jag en portfölj med inriktning på svenska investmentbolag.
Ni kan läsa hela inlägget här: Att sätta ihop en portfölj av investmentbolag:

Resultaten den gången blev iallafall att jag valde ut följande 6 investmentbolag som jag sedan skulle köpa varje månad med olika vikt i portföljen:

BolagFördelning
Latour B333 kr
Svolder B333 kr
Bure Equity500 kr
Melker Schörling500 kr
Öresund666 kr
Lundbergföretagen B666 kr

Nu har jag inte följt den utstakade strategin och köpt varje månad, jag har faktiskt varit himla lat och istället fokuserat på Utdelningsportföljen samt kört automatiskt månadsspar i fonder (där dock både Spiltans Investmentbolag och Investmentbolag Global ingår). Låt oss kika på hur utvecklingen ser ut för de tre första kvartalen sedan Investmentbolagsportföljen startades:


Ingen pjåkig procentuell utveckling. Faktum är att utdelningsportföljen får se sig slagen på fingrarna under samma period då den bara avkastade 14,13%

Jag kikade en sväng på hur fördelningen ser ut i Spiltan Investmentbolag, och såg genast att jag inte var helt och hållet nöjd med fördelningen som visas i rapporten för Q1 2017 (länk till rapporten här):
Investor väger tungt i denna fond, och det gör bolaget även i Utdelningsportföljen. Det är inget snack om att Investor är ett bra bolag, men jag är får ta mig en funderare på huruvida jag ska flytta innehavet från Utdelningsportföljen till Investmentbolagsportföljen.

I tillägg så förekommer både Kinnevik, Ratos och Industrivärden i fonden och jag är inte så intresserad av att investera i något av dessa bolag. Trion gallrades ju ut när jag satte samman min portfölj i juli, men kanske är en omvärdering på sin plats såhär 9 månader senare?
Jag funderar även på vad ICA Gruppen gör i fonden? Även det ett bra bolag man bör äga, men kanske inte just i denna kontext. Det är därför jag har en drös ICA-aktier i Utdelningsportföljen.

Jag saknar även ett antal investmentbolag som jag gillar, nämligen Svolder, Öresund och Bure. Förklaringen till varför jag gillar dessa ser ni här:

Dessa tre bolag har nämligen presterat ofantligt bra sedan portföljstart. Jag anser att det är självklart att dessa ska ha en plats i portföljen även i framtiden. 

Jag kommer grubbla lite mer på hur jag ska vikta om innehaven samt se över hur jag ska göra för att få igång månadsköpen i portföljen igen. 
En annan orsak till att jag hellre bygger en egen portfölj istället för att månadsköpa Spiltans Aktiefond Investmentbolag, är även den enkla anledningen att jag betalar 0,2% i avgift till Spiltan varje år som jag investerar i fonden. Köper jag aktier istället så betalar jag 0,25% i courtage, sen är innehavet gratis för resten av mitt liv.

Nu när jag proppat i mig draggéägg från Cloetta under hela helgen har jag en del extra energi att bränna på att utvärdera läget och se över vilka investmentbolag som jag ska få plats i portföljen. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar