tisdag 26 januari 2021

Utdelningsportföljen fyller 5 år!

Jajemen, tiden går snabbt när man har kul! Och det har sannerligen varit en kul resa att sätta ihop, plocka isär och casha in på Utdelningsportföljen som jag startade idag för 5 år sedan.

Första dagen satte jag in 10 000 kronor som fördelades på Skanska, H&M, Öresund, Castellum, Telia, SJR, eWork, Byggmax, MQ, HiQ och Bilia.
Ett rätt skaplig början men endast 4 av dessa återfinns i portföljen idag.

Om vi tittar lite på resultatet av resan så kan vi konstatera att Utdelningsportföljen gått bättre än jämförande index under dessa år, även om 2020 inte gick så bra som jag hade önskat.

Swedish Match är den aktie som utvecklats bäst av mina innehav och har avkastat 79%. Den var även uppe på 100% under hösten när aktien låg på ATH.
SJR, som av någon anledning fortfarande ligger kvar i portföljen, är den aktie som avkastat sämst med en nedgång på 35%.

Större delen av portföljen har under 2020 flyttats över till KF då jag ville baka in de utländska utdelarna i samma portfölj, och då är ju KF av skatteskäl ett bättre alternativ.
Jag har, med varierande lyckad timing, sålt mina innehav i den börsturbulens som rådde under 2020 för att flytta över pengarna till KF och bygga upp en ny Utdelningsportfölj från grunden.

Om vi ser till nuläget så värderas den nya Utdelningsportföljen till strax över 500 000 kronor. Så bra kan det gå när man sätter in 5000 kronor i månaden och konsekvent återinvesterar utdelningarna!
Om man vågar hoppas på att utdelningarna under 2021 någorlunda återgår till det normala så kommer jag få runt 20 000 kronor i utdelningar under året, med andra ord en genomsnittlig direktavkastning på 4% vilket ligger i linje med mitt sparmål.

Hur som helst...då det även varit sisådär med bloggandet på sistone så tycker jag att 5-årsjubileumet även passar bra för att mer eller mindre dödförklara bloggen.
Jag kommer dock uppdatera mina Sparmål då jag når nya roliga milstolpar, och kanske även skriva ett eller annat inlägg men just nu känns det som att det aktiva bloggandet inte är något jag har tid för.

Tack för dessa år och jag önskar er alla en fortsatt trevlig avkastning och många goda börsår!

1 kommentar:

  1. Hej.
    Grattis till 5 åringen :-)
    Ja det är häftigt att se vad konsekvent sparande på börsen ger.
    Hoppas du fortsätter din sparresa även om du inte uppdaterar bloggen så ofta.

    Mvh // PP

    SvaraRadera