måndag 27 juli 2020

Månadsrapport juni

Det var ett bra tag sedan jag postade en månadsrapport, och jag känner att det är dags att plocka upp denna tradition då den ger mig en bra insikt i hur mina innehav utvecklas samt att det är lättare för mig att följa historiken för min Utdelningsportfölj.

Apropå detta så har jag av skatteskäl börjat flytta över mina innehav från ISK till KF, vilket gör att just nu är läget lite splittrat då jag har två konton och det är svårt att få en enhetlig graf över portföljernas utveckling. Jag ska dock jobba lite på formatet så får vi se hur det blir i framtiden, nu när jag även redovisar mina utlandsinnehav som redan fanns i min KF.

Ändringar i portföljerna
Håhåjaja, i dessa turbulenta börstider har jag varit högaktiv och köpt aktier för närmare 5000 kronor i veckan sedan i slutet av februari.
Jag har under de senaste månaderna plockat in en drös nya bolag som först och främst haft en stark utdelningshistorik, även om 2020 varit ett år med inställda utdelningar både till höger och vänster. Jag anser att rådande situation är väldigt extrem och även om det är trevligt att se att bolagen fortfarande kan dela ut som planerat, är det svårt att klandra de som spelar lite mer safe och håller på pengarna för säkerhets skull.

Hur som helst, följande värdepapper har införskaffats under 2020:
- Atlas Copco
- ABB Ltd
- Digital Realty
- Klövern pref
- Intrum
- NIBE
- Tele2
- XACT Sverige
Utdelningar under juni
Juni som brukar vara en väldigt snål månad blev 2020 en helt okej utdelningsmånad, främst tack vare att jag numera även räknar med utlandsinnehav samt att utdelningen från kärninnehavet Investor betalades ut en månad senare jämfört med tidigare år.
Notera att utlandsinnehaven visas innan källskatten på 15% dragits, då denna förr eller senare kommer återbetalas till min KF.
Juni
BolagAntalUtdelningSumma
Global X SPFF500,5226
Global X SDIV280,6919
Investor789702
JNJ109,3093
Realty Income302,1565
XACT Sverige1619,90318
Summa1223
Årliga utdelningar
20161654
20176216
201811017
201912556
20205551
Summa utdelningar sedan portföljstart36994

Det är inte många dagar kvar innan juli 2020 kan läggas till böckerna och månadsrapporten återkommer därmed inom kort. Tills dessa önskar jag alla läsare en god börs och trevlig utveckling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar