lördag 9 februari 2019

Månadsrapport januari

Här kommer lite sent omsider månadsrapporten för januari. Det hela blev fördröjt av personliga skäl (av de positiva slaget) så jag har inte haft mycket tid över för börsen, eller bloggen, på sistone.
Men nu fick jag en lugn eftermiddag och tänkte kika på hur månaden artade sig. Ledtråd: det gick upp!

Ändringar i portföljen
Inga större ändring har inträffat i ägandet under månaden. Jag fortsätter att så sakteliga sälja av Volati Pref, vilket jag har gjort under de senaste månaderna. Inga nya innehav har heller introducerats. Jag har sedan tidigare sålt av alla Klövern Pref men jag kommer behålla min bunt Akelius Pref över en överskådlig framtid.

Utdelningar
Årets första utdelningar är blygsamma just på grund att de kommer från de fåtal kvartalsutdelare som jag har i portföljen. Hemfosa är särskilt intressant då detta var den sista utdelningen innan vi kommer se en rejäl påverkan av avknoppningen Nyfosa. Mer info om hur årets utdelningarna ser ut från Hemfosa får vi i årsrapporten som kommer i mitten av februari.

Januari
AktieUtdelning 2019Utdelning 2018Ändring %
Hemfosa13684162%
Saltängen10091110%
Summa23691259%
Ackumulerad utdelning
20161654
20176216
201811017
2019236
Summa sedan portföljstart18887

Utdelningsportföljens utveckling
Det är ingen hemlighet att 2019 började bra (nästan lite för bra om man ska tro vissa domedagsprofeter).
Jämförande index har tokrusat och tyvärr hängde inte min portfölj med hela vägen upp men värdeökningen räckte åtminstone till för att värderingen skulle överstiga 250 000 kronor vilket var en av månadens absoluta höjdpunkter!
Ni kan läsa mer om mina uppnådda och framtida sparmål här.

Med det önskar jag samtliga en fortsatt trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar