tisdag 1 januari 2019

Utdelningsportföljen - Månadsrapport december

Ding dong, 2018 är nu (äntligen) över och 2019 har ringts in. Årets sista månad blev ungefär lika tråkig som föregångarna och det väntade tomterallyt uteblev med råge. Det första man önskar sig är att det nya året bjuder på en roligare börsupplevelse, men ser man på de orosmoln som hägrar finns det snarare risk att vi fortsätter neråt, men ett och annat spontant glädjeryck uppåt.

Ändringar i portföljen
Jag har under månaden fortsatt med försäljningen av både Klövern Pref och Volati Pref. Alla aktier i Klövern är nu sålda, medan jag fortfarande har en handfull Volati Pref kvar i portföljen.
I övrigt så har inga nya innehav tillkommit. Jag fortsätter att köpa kvalitétsbolag varje månad, helt i linje med min strategi.

Utdelningar
Som vanligt så trillade inga utdelningar in på kontot under december, som är en riktig snålmånad om man inte råkar äga t.ex. Skistar. Med lite ansträngning kan man dock räkna avknoppningen av Nyfosa som en bonusutdelning från Hemfosa.
Det avknoppade bolaget som har fokus på kommersiella fastigheter platsar inte i Utdelningsportföljen då både Hufvudstaden och Castellum huserar i samma segment. Jag har därför sålt hela Nyfosa-klabbet vilket efter courtage inbringat 4543 kronor under månaden som gick.

Bästa innehav
Bland de fåtal innehav som avslutade december på plus återfinns Castellum och Nobina som båda gått upp 2,6% under månaden.
Castellum är mitt största innehav och det är av yttersta vikt att bolagets aktie fortsätter leverera även under 2019, samt att man behåller den fina svit som till våren ger den 21:a utdelningshöjningen i rad.

Sämsta innehav
Småspararnas största besvikelse H&M såg ut att avsluta året runt nollan, men självklart var man tvungen att bjuda på en sista besvikelse vilket skickade ner aktien med 25% under december. Aktien utgör så liten del av Utdelningsportföljen så det spelar ingen större roll, även om jag självklart hoppas på att bolaget lyckas repa sig på lång sikt.

Portföljens utveckling
Man tar de små segrar man får, och då portföljen överpresterat jämförande index är det en liten tröst. Man är dock van vid att månadsrapporterna visar röda siffror men jag misströstar ej: det är på sätt och vis en sättning jag väntat på så att jag kan köpa flera aktier för samma summa pengar jag alltid handlar för varje månad.
Frågan är, som alltid, vad som väntar runt hörnet. Det enda som är säkert är att utdelningarna kommer rulla in som vanligt och säsongen är nu runt knuten, och det är hög tid att ta plats på utdelningståget!

Med det vill jag önska alla god fortsättning på det nya året! Så snart festligheterna har lagt sig och livet återgått till den normala lunken så ska jag se till att skriva ihop en årsrapport för 2018. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar