måndag 10 oktober 2016

Investmentbolag - Översikt över rabatt och premie

Jag hittade en bra sida med ett mycket användbart verktyg för att hålla koll på investmentbolag och hur de värderas i förhållande till dess tillgångar.

Jag kan direkt se att större delen av de svenska investmentbolag jag skrapade ihop i min Investmentbolagsportfölj handlas till rejäl substanspremie och det känns aningen enkelspårigt.

En vanlig orsak till substanspremie kan vara att investmentbolaget har andel i onoterade företag och att det således kan vara knepigt att få in en fot om det är ett sådant bolag man vill åt. Då är det inte ovanligt att premien rusar iväg.

Kika gärna på IB Index hemsida och håll koll på hur Sveriges största investmentbolag värderas!

En annan nyhet i sambandet är Spiltans nystartade fond Spiltan Globalfond Investmentbolag som består av investmentbolag runt om i världen, bland annat Warren Buffets Berkshire Hathaway. För att eliminera courtaget på utländska marknader är fonden ett bra alternativ och för detta tas det ut en förvaltningsavgift på 0,5% vilket jag tycker är rimligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar